به گزارش ایسنا، محسن پورسید آقایی در هفدهمین همایش بینالمللی حملونقل ریلی اظهار کرد: در دوران پساتحریم توسعه ترانزیت بسیار گسترده میشود و حملونقل ریلی امسال به حدود دو میلیون تن جابهجایی بار خواهد رسید.
وی به کریدور شمال و جنوب اشاره و خاطر نشان کرد: به دلیل ایمنی بالای ایران این کریدور تنها پتانسیل حملونقل است.
بسیاری سعی کردند پاکستان را جایگزین این مسیر کنند، اما متوجه شدند این مساله امکانپذیر نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما از بندرعباس میتوانیم از مسیرهای مختلف کالاها را به کشورهای مختلف بفرستیم.
مسیر اینچهبرون ما را به ترکمنستان - ازبکستان منتقل کرده و مسیر آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) تا دیماه سال آینده راهاندازی میشود.
پورسید آقایی در بخش دیگری از صحبتهای خود به سهم بخش حملونقل در برنامه ششم توسعه اشاره و خاطر نشان کرد: سهم بخش جاده در حال حاضر 385 میلیون تن است که تا سال 1399 باید با متوسط رشد سالانه سه درصد به 444 میلیون تن برسد. این در حالی است که هماکنون سهم بخش ریلی 44 میلیون تن است که باید با رشد متوسط سالانه 22 درصد به 91 میلیون تن در سال 1399 برسد.
مدیر عامل شرکت راهآهن اظهار کرد: ما به 3800 واحد باری و 1500 واگن مسافری نیاز داریم که باید بخش خصوصی سرمایهگذاری کند.