رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه آب در ایران بی‌ارزش است، گفت:رتبه ایران در مدیریت منابع آبی از بین ۱۳۳کشور، ۱۳۲است و این نشان می‌دهد مسئولان تا چه اندازه به حفظ و صیانت از آب بی‌توجه‌ بوده‌اند.

 محمد تقي توكلي، رئيس كميته آب كميسيون كشاورزي مجلس در ميزگردي كه با عنوان «بحران آب» در خبرگزاري فارس با حضور عباس پاپي‌زاده عضو كميسيون كشاورزي مجلس و عليرضا نوذري‌پور معاون مهندسي و توسعه آبفاي استان تهران برگزار شد، گفت: ايران كشوري خشك و نيمه‌خشك است و به‌طور متوسط ميزان بارندگي سالانه در كشور حدود 250ميلي‌متراست كه اين ميزان معادل يك سوم بارندگي در جهان است. ناظر مجلس شوراي اسلامي در شوراي‌عالي آب تصريح كرد: 90درصد بارندگي‌ها در فصل‌هاي سرد سال، 52درصد از بارندگي‌ها در 25درصد از مناطق كشور و 70درصد هم در فصل‌هاي غيرمصرف اتفاق مي‌افتد. به گفته وي، با تغييرات آب و هوا و اقليم، ميزان بارندگي‌ها در سال‌هاي اخير حدود 20تا 25درصد كاهش يافته، به‌طوري كه ميزان بارش‌ها در كشور به كمتر از 250ميلي‌متر رسيده است.

توكلي با اشاره به اين موضوع كه در كشور تقاضا براي آب افزايش يافته است، تصريح كرد: با وجود اينكه منابع آبي مطمئني نداريم، تقاضا براي آب افزايش يافته است.اين درحالي است كه منابع آب تجديد‌شونده كشور از 130ميليارد مترمكعب به 100ميليارد مترمكعب كاهش يافته و آمار رسمي اين ميزان را 120ميليارد مترمكعب اعلام كرده، همچنين در سال‌ها و دهه‌هاي گذشته ميزان بارندگي‌ها بسيار كم‌شده در حدي كه ميزان رواناب‌هاي كشور به كمتر از 54درصد رسيده است.

آنطور كه اين نماينده مجلس مي‌گويد هدف از سدسازي‌ها در كشور ذخيره‌سازي‌ حدود 65ميليارد مترمكعب آب بوده، درصورتي كه هيچگاه ذخاير آبي كشور در پشت سدها به بيشتر از 33ميليارد مترمكعب نرسيده و اين موضوع بيانگر اين‌ است كه كشورمان به لحاظ ذخاير آبي در حال حركت به سمت رأس بحران است.