همشهری‌انلاین: روز یکشنبه ۲۴ و دوشنبه ۲۵ آبان نشست گروه۲۰ با حضور اوباما و پوتین و همچنین سران ۱۸ کشور دیگر با اجرای تدابیر شدید امنیتی بعد از حادثه خونین پاریس در آنتالیا ترکیه برگزار می​‌شود.

 ترکیه ریاست دوره​‌ای گروه ۲۰ را برعهده دارد.

 شهر بندری آنتالیا اکنون تحت شدید​ترین تدابیر امنیتی قرار دارد و برپایی هرگونه تظاهرات در این شهر ممنوع اعلام شده و تاکنون ۱۱۰ میلیون یورو برای برگزاری نشست آنتالیا هزینه شده است.

به گزارش نيويورك‌تايمز، حمله‌هاي پاريس در صدر دستور جلسه و صحبت‌هاي سران كشورها در نشست گروه 20 قرار گرفته‌است.

احمد داوود​اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد 2هزار و 500 خبرنگار برای پوشش خبری این نشست ثبت نام کرده‌​اند.

خاورمیانه به یکی از اولویت‌​های استراتژیک سیاست خارجی ترکیه تبدیل شده است. دولت جدید این کشور مي‌خواهد وزارتخانه جدیدی بنام "وزارت خاورمیانه" تاسیس کند و مسائل مربوط به این منطقه از جمله مشکلات مربوط به امور پناهجویان را نیز از طریق آن پیگیری کند. بیش از دو میلیون پناهجو و آواره جنگی سوری و عراقی به این کشور پناه برده​‌اند.

یکی از شرکت‌​کنندگان  نشست گروه ۲۰ ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی است که سه روز پيش از آغاز نشست در راس یک هیات هزار نفره وارد آنتالیا شد.

عربستان تلاش می‌​کند نفوذ منطقه​‌ا‌ی ایران را خنثی و یا دست‌كم ضعیف کند.ترکیه در برخوردهاي بين ايران و سعودي‌ها تاکنون علیه عربستان رسما موضع​‌گیری نکرده است. اما گاهي از اين كشور طرفداري كرده. انتظار می​‌رود یکی از مهم‌​ترین موضوع‌هاي گفت‌وگوهای ملک سلمان و اردوغان،رئيس‌جمهور تركيه نقش ایران در منطقه باشد.

ترکیه با ایران حدود ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و ۵۰۰ سال است که در مرزهای دو كشور صلح و آرامش حاکم است. ایران حدود ۲۰ درصد از نفت و گاز این کشور را تامین می​‌کند و با برداشته شدن تحریم‌های بین​‌المللی در فکر انتقال گاز خود از خاک ترکیه به اروپاست.

از آن سو،ترکیه محصولاتش را از طریق ایران به کشورهای آسیای میانه صادر می‌​کند. حال بايد ديد ترکیه منافع کلان خود در ایران را به بازار کشورهای خلیج فارس و دلارهای عربستان ترجیح مي‌دهد يا تصميم ديگري مي‌گيرد.