همشهری آنلاین: مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه انواع میوه قاچاق به ویژه پرتقال مصری دارای باقیمانده سموم است، گفت: انتظار می‌رود ستاد قاچاق کالا با ورود این گونه میوه‌ها برخورد کند.

ابوالقاسم حسن‌پور در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: انتظار داریم دستگاههای نظارتی و اجرایی کشور از خرید، توزیع و فروش میوه‌های خارجی در سطح شهرها نیز جلوگیری کنند زیرا بیشتر این پرتقال‌ها آلوده به آفت مگس مدیترانه‌ای هستند و میزان باقیمانده سموم آنان بیش از حد مجاز است که می‌تواند بر سلامتی مصرف‌کنندگان تاثیر نامطلوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخش عمده میوه قاچاق از جمله پرتقال مربوط به حوزه مدیترانه و کشور مصر است که به صورت غیررسمی از مبادی مرزی غرب کشور وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما خواستار پیگیری و برخورد با متخلفان از طریق مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و استانداری‌های استان‌های مرزی هستیم.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری با بیان اینکه سالانه هفت میلیون تن میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری حدود 46 درصد از تولید محصولات باغبانی کشور را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: از این میزان حدود چهار میلیون و 700 هزارتن مرکبات، یک میلیون تن انار، یک میلیون تن خرما، و 80 هزارتن انجیر است.

حسن‌پور وضعیت تولید میوه‌های گرمسیری کشور را مطلوب دانست و افزود: با توجه به میزان تولید میوه در کشور، نیازی به واردات یا ورود میوه های قاچاق به کشور نیست.

  •  قیمت پرتقال خریداری از باغداران 1500 تومان

حسن‌پور درباره قیمت خرید پرتقال از تولیدکنندگان نیز گفت: امسال برآورد تولید مرکبات کشور حدود چهار میلیون و 700 هزار تن است که 2.5 میلیون تن آن به تولید پرتقال مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به وفور مرکبات در کشور، قیمت پرتقال حدود 1500 تومان از باغداران خریدرای می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین با احتساب هزینه برداشت، درجه‌بندی واکس و ذخیره‌سازی و حمل و نقل باید پرتقال ناول با قیمتی بین 2300 تا 2500 تومان وارد بازار شود که قیمت مناسبی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

وی تاکید کرد: در صورتی که قیمت پرتقال بالاتر از نرخ یادشده به بازار عرضه شود اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف‌کننده خواهد بود؛ زیرا تولید زمانی می‌تواند تدوام یابد که بین تولید و مصرف تعادل برقرار شود.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری خاطرنشان کرد: مرکبات تقریبا در بیشتر استان‌های شمالی و جنوبی کشور تولید می‌شود اما استان‌های مازندران، فارس و جنوب کرمان بیشترین تولید پرتقال را دارند.

وی ادامه داد: سالانه حدود 100 هزار تن پرتقال، 120 تا 130 هزار تن انار و 150 تا 160 هزار تن خرما صادر می‌شود.

وی درباره مشاهده مگس مدیترانه‌ای در برخی باغات شمال کشور در هفته‌های اخیر گفت: این آفت با اقدامات سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست و شروع فصل سرما در استان‌های شمالی کشور کنترل شد و اکنون مشکلی به عنوان شیوع مگس مدیترانه‌ای در باغات نداریم.

وی درباره توسعه اراضی باغی افزود: به دلیل محدودیت منابع آبی، شوری و افت کیفیت زمین و آب، بخشی از اراضی استان‌های مرکزی قابلیت کشت محصولات زراعی را ندارند بنابراین به کشت باغبانی همچون پسته و انار روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: البته کشت محصولات باغی برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه و دارای مزیت است بنابراین این اتفاق در حال رخداد است.