به گزارش پايگاه اطلاعرساني حج، آيتالله سيد علي سيستاني مرجع شيعيان عراق در آستانه اربعين حسيني، رهنمودهايي در اين زمينه به عاشقان و محبان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) بيان كرد.
گروهي از شيعيان در استفتائي خواستار رهنمودهاي پدرانه اين مرجع شيعي براي تشرف به زيارت اربعين سيد الشهدا شدند كه متن استفتا و پاسخ اين مرجع تقليد به اين استفتا در ادامه ميآيد:
محضر مرجع اعلاي جهان تشيّع حضرت آيتالله العظمي سيستاني (دام ظلّه الوارف)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
عظم الله لكم الأجر
ما كه همزمان با اربعين سيدالشهداء (عليهالسلام) رهسپار كربلا هستيم، براي بهره افزونتر و پاداش بيشتر و آگاهي بدانچه از آن غفلت ميورزيم، نياز به رهنمودهاي پدرانه حضرت عالي داريم. انتظار ميرود كه اين راهنماييها همه اقشار جامعه را فرا گيرد. خداوند نعمت وجود مبارك آن جناب را پايدار فرمايد، إنّه سميع قريب.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام علي سيدنا محمد وآله الطاهرين
شايسته است مؤمناني كه خداوند توفيق شركت در اين زيارت شريف را به ايشان عنايت فرموده، توجه نمايند كه خداي تبارك و تعالي از ميان بندگان خويش، پيامبران و اوصيايي را برگزيده تا پيشوا و حجّت مردمان باشند و مردم از رهگذر تعاليم ايشان هدايت يابند و از اعمالشان تبعيت كنند. خداوند مؤمنان را از آن رو به زيارت مشاهد متبركه ايشان تشويق نموده است كه يادشان جادوانه بماند و جايگاهشان اعتلا يابد، و چون آن بزرگواران نمونه اعلاي بندگي خداي سبحان و جهاد در راه او و فداكاري براي دين استوارش بودهاند، اين امر سبب به ياد آوردن خداي متعال و آموزهها و احكام او براي مردم باشد.
بنابراين، از لوازم اين زيارت آن است كه زائر علاوه بر يادآوري جان فشانيهاي امام حسين (عليهالسلام) در راه خداوند متعال، تعاليم دين حنيف از جمله نماز، حجاب، اصلاح، گذشت، بردباري و ادب و قوانين آمد و شد و ديگر مفاهيم پسنديده را رعايت نمايد تا زيارتش گامي در مسير تربيت نفس براي پذيرش اين امور و تثبيت آثار آن تا زيارتهاي بعدي باشد. چنين است كه شركت در اين مراسم به منزله حضور در مجالس تعليم و تربيت امام (عليهالسلام) خواهد شد.
- عمل به دستورات اهل بيت عليهمالسلام ملاك همراهي با آنها است
گو اين كه ما محضر اهل بيت (عليهمالسلام) را درك نكردهايم تا آموزههاي ايشان را از حضور خودشان فرا بگيريم و به دست آن بزرگواران تربيت شويم، ولي خداوند متعال تعاليم و رفتار آنها را برايمان حفظ كرده و ما را به زيارت آستان ايشان ترغيب فرموده، تا آنان نمونههايي ممتاز براي ما شوند، و همانگونه كه معاصران ايشان را كه با آن بزرگواران زيستهاند، به محك امتحان كشيده، خواسته است تا ميزان صداقت ما را در آرزوي زيستن در كنار آنان و پاسخگويي به آموزهها و اندرزهايشان بيازمايد. پس بايد مراقب باشيم كه مبادا آرزوي ما در زمينه درك محضر آن بزرگان صادقانه نباشد، و بايد بدانيم كه اگر مطابق خواسته ايشان رفتار كنيم، اميد ميرود كه با يارانشان محشور شويم. زيرا از امير مؤمنان (عليهالسلام) روايت است كه در جنگ جمل فرمود: «امروز كساني با ما همراه شدهاند كه هنوز در صلب پدران و رحِمهاي مادرانشان هستند». بنابراين، بر هر يك از ما كه آرزويي صادقانه داشته باشد، عمل به تعاليم و تبعيت از ايشان، و پرورش با روش تربيتي و بهرهمندي از آداب آنان دشوار نيست.
- نماز برترين طاعتها است
خدا را خدا را در نماز! كه نماز، آن گونه كه در حديث شريف آمده، ستون دين و معراج مؤمنان است و اگر پذيرفته شود ساير اعمال پذيرفته است و اگر مقبول نيفتد ديگر اعمال مردود خواهد شد. سزاوار است كه مؤمن به اداي نماز در اول وقت پايبند باشد؛ چراكه محبوبترين بندگان در نزد خدا كسي است كه به فراخوان نماز پاسخي سريعتر دهد، و شايسته نيست كه مؤمن در اول وقت نماز، به عبادت ديگري بپردازد. زيرا نماز برترين طاعتها است. از اهل بيت (عليهمالسلام) روايت است كه: «شفاعت ما به كسي كه نماز را سبك شمارد، نخواهد رسيد» و پيرامون توجه خاص امام حسين (عليهالسلام) به نماز در روز عاشوا نقل شده است كه آن حضرت به كسي كه زمان فرا رسيدن اول وقت نماز را يادآور شد، فرمود: «نماز را به يادآوردي، خداوند تو را از نمازگزاران ذاكر قرار دهد» و پس از اين سخن، زير باراني از تير، به نماز ايستاد.
- خداوند عمل خالص را ميپذيرد
خدا را خدا را در اخلاص! كه ارزش و بركت عمل انسان به ميزان اخلاص او براي خداوند متعال است؛ زيرا خداوند جز آن عملي را كه خالص براي او و پاك از نيّت غير باشد، نميپذيرد. از پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله) روايت است كه هنگام مهاجرت مسلمانان از مكه به مدينه فرمود: «هر كه براي خدا و رسولش هجرت كند، هجرتش به سوي او خواهد بود، و هر كه براي بهرهمندي از دنيا هجرت نمايد، سوي دنيا مهاجرت كرده است. خداوند به ميزان اخلاص در عمل، پاداش آن را چندان فزوني دهد كه تا هفتصد برابر شود و خدا براي هر كس كه بخواهد، ﭘاداش مضاعف منظور فرمايد».
پس بر زائران است كه در مسير خويش، ذكر خداي متعال را بسيار بگويند و در هر گام و هر عمل خود اخلاص را در نظر داشته باشند و بدانند كه خداوند متعال نعمتي همتاي اخلاصِ در عقيده و گفتار و رفتار را به كسي عنايت نفرموده است و عمل تهي از اخلاص با پايان زندگي دنيوي تمام ميشود، در حالي كه عمل مخلصانه، هم در اين دنيا و هم پس از آن، جاودان و مبارك خواهد ماند.
- بانوان كربلا در سختترين شرايط حجاب را رها نكردند
خدا را خدا را در رعايت پوشش و حجاب! كه از مهمترين چيزهايي است كه اهل بيت (عليهمالسلام) حتي در سختترين شرايط كربلا به آن توجه داشته و خود والاترين الگوي آن بودهاند. ايشان به اندازه آزاري كه از هتك حرمت خود ديدند، از هيچ رفتار دشمن آزرده نشدند. لذا بر همه زائران و به ويژه بر بانوان زائر فرض است كه شرايط عفاف را در رفتار و نوع پوشش و ظاهر خود حفظ نموده و از هر چه اين امر را خدشهدار ميكند (مانند پوشيدن لباسهاي تنگ و اختلاطهاي زشت و استفاده از زيورآلات ناروا) بپرهيزند، بلكه سزاوار است كه به منظور منزّه نگه داشتن اين مراسم مقدّس از شائبههاي ناپسند، تا حد امكان، بالاترين مراتب عفاف را رعايت نمايند.
از درگاه خداوند متعال مسألت داريم كه در دنيا و آخرت، مقام پيامبر مصطفي (صلي الله عليه وآله) و اهل بيت مطهرش (عليهمالسلام) را به بركت فداكاريهايي كه در راه او به عمل آوردند و براي هدايت خلقش كوشيدند، فزوني بخشد و همانگونه كه بر برگزيدگان پيشين، به خصوص بر ابراهيم و خاندان ابراهيم درود فرستاده است، درود خود بر ايشان را بيفزايد.
از خداوند متعال همچنين مسألت داريم كه به زيارت زائران حضرت ابا عبدالله الحسين (عليهالسلام) بركت دهد و آن را به بهترين نحوي كه عمل بندگان صالح خويش را ميپذيرد، قبول فرمايد، تا در مسير و سيره خود در اين زيارت و در باقي ايام زندگاني الگويي براي ديگران شوند و آنان را به سبب ولايت اهل بيت پيامبر (عليهمالسلام) و پيروي از سيره و تبليغ رسالت ايشان پاداش خير عطا كند.
باشد كه در روز قيامت كه هر يك از مردم با امام خويش خوانده ميشود، ايشان با اهل بيت (عليهمالسلام) خوانده شوند، و كساني كه در اين راه به شهادت ميرسند، به دليل جانبازيهايي كه به عمل آورده و ستم و آزاري كه به خاطر محبت ايشان به جان خريدهاند، با حسين (عليهالسلام) و يارانش محشور شوند؛ انه سميع مجيب.