فروش بیش از ۱۱۰ هزار خودرو با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت دولتی و خالی شدن انبارهای خودروسازان، انتظارات مردم و کارشناسان برای بهبود کیفیت و رقابت‌پذیری خودروهای ساخت داخل را افزایش داد.

پرداخت حدود 2هزار و 500ميليارد تومان تسهيلات بانكي با نرخ سود 16درصدي فرصتي را براي تأمين نقدينگي مورد نياز خودروسازان و خروج نسبي بازار خودرو از ركود فراهم كرد. به اعتقاد كارشناسان اين تسهيلات منجر به خالي شدن انبارهاي خودروسازان شده و در كوتاه‌مدت وضعيت پايدارتري را براي آنها از طريق جذب نقدينگي، كاهش هزينه‌هاي مالي و افزايش سرمايه در گردش به همراه خواهد داشت در شرايطي كه خودروسازان اين تسهيلات را فرصتي براي عرضه محصولات انبار شده و توليد آتي خود تلقي كردند، انتظارات مردم، مسئولان، كارشناسان صنعت خودرو و حتي مسئولان وزارت صنعت براي بهبود كيفيت و افزايش رقابت پذيري خودروهاي ساخت داخل افزايش يافته و اكنون نوبت افزايش كيفيت خودروهاي ساخت يا مونتاژ داخلي است.

بهبود كيفيت خودروهاي ساخت داخل ازجمله موضوعاتي است كه همواره مورد تأكيد دولتمردان و نمايندگان مجلس نيز بوده است؛ فرايندي كه از چندي پيش با تشكيل ستاد ويژه بهبود كيفيت خودرو در وزارت صنعت و تدوين اصلاحيه قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو كه از حدود 9‌ماه پيش در انتظار تصويب و ابلاغ نهايي هيأت وزيران است، دنبال مي‌شود. با اين شرايط، مديران شركت‌هاي خودروسازي از طرح‌هاي تازه‌اي براي بهبود كيفيت محصولات خود خبر مي‌دهند.

  • وعده سايپايي‌ها

معاون كيفيت شركت سايپا در مورد تأثير مستقيم كمك دولت به فروش محصولات شركت‌هاي خودروسازي بر بهبود كيفيت خودروهاي اين شركت خودروسازي به خبرنگار ما اعلام كرد، به محض آغاز اجراي فرايند فروش اقساطي خودروهاي داخلي، سيستم ارتقاي كيفي محصولات سايپا نيز به موازات اين طرح فعال شده و ديروز نيز جلساتي براي اينكه تخصيص‌هاي مالي به طرح‌هاي ارتقاي كيفيت صورت گيرد، داشتيم.

فرزاد غزايي با تأكيد بر اينكه قطعا اجراي طرح فروش اقساطي محصولات سايپا بر ارتقاي كيفيت خودروهاي ساخت اين شركت تأثير خواهد داشت، افزود: هيچ محدوديتي براي تأمين اعتبار مورد نياز براي ارتقاي كيفيت محصولات توليدي كنوني سايپا نداريم. طرح ارتقاي كيفيت خودروهاي توليدي سايپا در 2 دوره كوتاه‌مدت 6ماهه و دوره بلندمدت 2تا 3 ساله مدنظر قرار گرفته است كه در چارچوب آن كيفيت برخي محصولات كنوني توليدي اين شركت افزايش خواهد يافت. همچنين در مورد محصولاتي كه در آينده توليد و به بازار عرضه خواهيم كرد، تلاش مي‌كنيم تا مشكلات كيفي را در اينگونه خودروها شاهد نباشيم.

  • 300پروژه كيفيت در ايران خودرو!

مديرعامل ايران خودرو با بيان اينكه بهبود كيفيت فرايندي است كه بايد هميشه در توليد محصولات صنعتي دنبال شود به خبرنگار ما اعلام كرد، براي ارتقاي كيفيت محصولات ايران خودرو بيش از 300پروژه را تعريف شده و تلاش داريم تا به سمتي برويم كه از اسفند‌ماه خودرو رانا را به‌عنوان نخستين خودرويي كه در كمتر از 10هزار كيلومتر مراجعه‌اي به تعميرگاه به جز سرويس‌هاي اوليه ندارد، معرفي كنيم و سپس اين موضوع را به ساير محصولات ايران خودرو مانند دنا تعميم مي‌دهيم. همچنين از چندي پيش مدت زمان گارانتي خودروي رانا را از 2 سال به 3 سال و از 40كيلومتر به 50كيلومتر افزايش داده‌ايم.

هاشم يكه زارع در مورد چگونگي بهبود كيفيت قطعاتي كه وارد خط توليد و شبكه خدمات پس از فروش اين شركت مي‌شود، افزود: تلاش مي‌كنيم كه در شبكه خدمات پس از فروش ايران خودرو نيز قطعات يدكي با كيفيت مناسب وجود داشته باشد چرا كه وقتي قطعات مورد استفاده در خط توليد محصولات ايران خودرو كيفي شود به‌طور خودبه‌خود قطعات عرضه شده در شبكه خدمات پس از فروش نيز كيفي خواهد شد.

وي تأكيد كرد، اگر كيفيت قطعاتي كه موجب افت كيفي خودرو مي‌شود، در مرحله توليد در شركت‌هاي قطعه‌سازي‌ اصلاح شود، اين قطعات كيفي در شبكه خدمات پس از فروش نيز عرضه خواهد شد. تا‌كنون منشأ ورود اين قطعات به خط توليد شركت‌هاي خودروسازي، توليد و عرضه اين قطعات توسط برخي توليدكنندگان داخلي يا واردكنندگان قطعات بوده كه تلاش مي‌كنيم با افزايش نظارت‌ها كيفيت اين قطعات و خودروهاي توليدي را ارتقا دهيم.