همشهری آنلاین: ورزش می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو و حفظ آمادگی بدنی شما شد، اما انجام ورزش در هوای سرد چالش‌های هم ایجاد می‌کند.

این توصیه‌ها را هنگام ورزش کردن در هوای سرد مورد توجه قرار دهید:

- اگر آمادگی بدنی چندانی ندارید، ورزش کردن را به‌تدریج آغاز کنید.

- اگر قصد دارید به برای ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری یا راهپیمایی یک منطقه با ارتفاع بالا بروید، به بدنتان وقت بدهید تا خودش را با ارتفاع تطبیق دهد.

- چند لایه لباس بپوشید تا بتوانید در هنگامی ورزش می‌کنید، در تا هنگام ورزش بتوانید لباس‌های رویی را از تنتان درآورید.

- پنجه‌های دست‌ها و پاهایتان را بپوشانید. هنگامی در هوای سرد به بیرون از خانه می‌روید، بدنتان خون را به بخش مرکزی بدن یا تنه می‌فرستد و درنتیجه با احتمال بیشتری ممکن است پنجه‌های دست‌ها و پاهایتان سرد شوند.

یک جفت دستکش نازک زیر یک جفت دستکش ضخیم بپوشید. همچنین پنجه‌های پاهایتان را با پوشیدن دو جفت جوراب یا استفاده جوراب‌های حرارتی در برابر سرما حفاظت کنید.

- سرتان را بپوشانید. همیشه کلاه یا سربند بپوشید و گردنتان را هم بپوشانید، زیرا 50 درصد حرارت بدن شما از طریق سر و گردن از دست می‌رود.

- دهانتان را بپوشانید. پوشیدن یک روسری یا کلاه نقاب‌دار به گرم کردن هوا پیش از استنشاق آن کمک خواهد کرد. این امر به‌خصوص در افرادی که به علت بیماری قلبی با تنفس هوای سرد دچار درد قفسه سینه می‌شوند یا در افرادی که معمولاً دچار عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی می‌شوند، ضروری است.

- در طول روز از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. در زمستان نیز مانند تابستان ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی شوید، به‌خصوص اگر در برف یا ارتفاعات بالا ورزش می‌کنید.

- لباس‌های مناسب بپوشید. در هنگام ورزش در تاریکی لباس بازتاب‌دهنده بپوشید و اگر در شرایط برفی یا یخی ورزش می‌کند، کفش مناسب به پا کنید. در هنگام انجام ورزش‌های زمستانی مانند اسکی و اسنو بوردینگ کلاه ایمنی به سر بگذارید.

- مایعات لازم را به بدنتان برسانید. مقدار زیادی آب پیش، در هنگام و پس از ورزش بنوشید. در هنگام ورزش در هوای سرد به همان اندازه ورزش در هوای گرم ممکن است بدنتان دچار کم‌آبی شود. از نوشیدن نوشابه‌های گازدار یا آب‌میوه‌های شیرین شده در حین ورزش خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها بیش از 10 درصد کربوهیدرات (قند) دارند و در حین ورزش به‌خوبی جذب نمی‌شود.

هنگامی مدت ورزش شما کمتر از یک تا یک و نیم ساعت است، تفاوتی میان نوشیدن نوشابه‌های ورزشی و آب سرد برای حفظ مایعات بدن نیست. نوشابه‌های ورزشی معمولاً کمتر از 8 درصد قند دارند، اما نوشیدن بیش‌ازحد آن‌ها باعث می‌شود کالری‌های بیش‌ازحد لزومی را دریافت کنید. نوشابه‌های ورزشی نمک و مواد معدنی ازدست‌رفته از طریق تعریق را جبران می‌کنند، هرچند که یک رژیم غذایی سالم معمولاً برای این مقصود کفایت می‌کند.

- از چشم‌هایتان محافظت کنید. درصورتی‌که در منطقه‌ای هستید که خطر باریدن برف یا درخشش یخ وجود دارد، عینک تیره یا عینک ایمنی به چشم بزنید.

- به باد سرد و جهت آن توجه داشته باشید. باد سرد می‌تواند باعث شود که شما بیشتر از سرمای واقعی محیط احساس سرما کنید. فعالیت با حرکت سریع مانند اسکی، اسکیت‌سواری یا دویدن نیز باعث می‌شوند شما در معرض باد سرد قرار گیرید. اگر دما به زیر 17.8 درجه سلسیوس برسد، سرمای ناشی از باد اهمیت پیدا می‌کند، و شاید در این موارد بهتر باشد فعالیت جسمی را در درون خانه انجام دهید.

- از مصرف الکل پرهیز کنید. الکل باعث افزایش از دست رفتن گرما بدن می‌شود و بنابراین شما در معرض افت دمای بدن (هیپوترمی)‌ قرار می‌گیرد.

- مراقب بروز نشانه‌های سرمازدگی یا هیپوترمی (افت دمای بدن)‌ باشید.

HealthDay