تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱

در شرایطی که همه راه‌ها در سینمای ایران به آخرین ساخته مجید مجیدی ختم می‌شود و «محمد رسول‌الله(ص)» یکی پس از دیگری رکوردهای فروش را می‌شکند، یک انیمیشن ایرانی در کمال شگفتی پا به پای نماینده ایران در اسکار پیش می‌رود و فروش روزانه آن تقریبا از تمام فیلم‌های روی پرده بیشتر است.

به گزارش همشهري، «شاهزاده روم» كه نخستين تجربه كارگرداني هادي محمديان در عرصه توليد انيميشن بلند داستاني به شمار مي‌رود، روايتي است از سفر مليكا دردانه پادشاه روم به سرزمين‌هاي اسلامي و ازدواج ايشان با امام حسن عسكري(ع). در واقع، مخاطبان شاهزاده روم در اين انيميشن تماشايي زندگي بانو نرجس خاتون مادر بزرگوار آخرين امام شيعيان حضرت مهدي(عج) را روي پرده سينما مي‌بينند و طبيعي است كه از آن استقبال كنند.

محمديان پروژه بلندپروازانه خود را با هزينه‌اي 2ميليارد توماني ساخت و پس از نمايش آن در سي و سومين جشنواره فيلم فجر و كسب 2لوح تقدير، شاهزاده روم را روانه پرده سينماها كرد. اين فيلم در مدت 18روز نمايش در 16سالن در تهران 335ميليون تومان فروخته كه ميانگين روزانه 19ميليون تومان را به ثبت رسانده است. اكران اين فيلم انيميشن از 19آبان (6روز پس از پايتخت) در 25سينماي شهرستان هم آغاز شد و فروش آن در اين مدت به 140ميليون تومان رسيد.

  • يك انيميشن جذاب

محمديان درباره توليد و اكران شاهزاده روم به همشهري مي‌گويد: ما براي ساختن اين پروژه حدود 2ميليارد تومان هزينه كرديم و بيش از 100هنرمند و كارتونيست و 30دوبلور در گروه توليد حضور داشتند. ناصر طهماسب از چهره‌هاي ماندگار دوبله و صداي ايران مديريت دوبله فيلم را بر عهده داشت و آريا عظيمي‌نژاد براي آن موسيقي متن ساخت. حسن ايوبي هم كه از تدوينگران برجسته سينماست، كار تدوين را براي ما انجام داد.

به گفته كارگردان شاهزاده روم، اين فيلم به زبان‌هاي عربي و انگليسي هم دوبله شده و حتي برخي كشورهاي عربي پيش از مخاطبان ايراني به تماشاي آن نشسته‌اند. لبنان، كويت، ساحل عاج، عراق و... كشورهايي هستند كه شاهزاده روم را با نام «اميره الروم» تماشا كرده‌اند و قرار است اكران‌هاي بين‌المللي همزمان با نمايش داخلي ادامه داشته باشد. با توجه به فروش خوب فيلم، طبعا نمايش آن در تهران و شهرستان‌ها پيگيري مي‌شود.

پس از اكران موفق و فروش مناسب «تهران1500» بهرام عظيمي، شاهزاده روم دومين انيميشن ايراني است كه با استقبال مخاطبان مواجه مي‌شود. تا امروز فروش فيلم قطعا از مرز 500ميليون تومان گذشته و انتظار مي‌رود در روزهاي آينده شاهزاده روم به‌آساني وارد باشگاه ميلياردي‌هاي سينماي ايران شود. در روزهاي اخير، بسياري از مدارس دانش‌آموزان را به تماشاي فيلم برده‌اند و استقبال بچه‌هاي مدرسه‌اي از شاهزاده روم مثال‌زدني و شگفت‌انگيز گزارش شده است.

  • يك حسرت بزرگ

عظيمي كه خود از چهره‌هاي برجسته هنر انيميشن يا پويانمايي ايران است، در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: در ايران كمتر پيش مي‌آيد كيفيت يك انيميشن بلند خوب باشد اما تماشاي شاهزاده روم مرا بسيار شگفت‌زده كرد. وقتي فيلم را همراه خانواده در سينما ديدم، سالن پر بود و نكته جالب اينكه هيچ‌كدام از تماشاگران تا پايان سالن را ترك نكردند. همين نكته به نظر من يكي از موفقيت‌هاي قابل تامل در حوزه توليد انيميشن است.

خالق شخصيت دوست‌داشتني سيا ساكتي يك انتقاد بامزه هم به شاهزاده روم دارد و آن زمان كم فيلم است: هميشه شنيده‌ام مي‌گويند كاش فيلم چند دقيقه كوتاه‌تر بود اما من دوست داشتم شاهزاده روم 10دقيقه طولاني‌تر مي‌شد و سازندگان آن سر فرصت ماجراي تولد امام زمان(عج) را به تصوير مي‌كشيدند. اين لحظه را مي‌توان نقطه اوج فيلم دانست و حيف است شاهزاده روم درست در همين لحظه تاريخي به پايان برسد.

  • ششمین فیلم پرفروش لبنان

نسخه عربی «شاهزاده روم» پیش از این در لبنان، عراق و کویت اکران شده است. ریمون عریجی، وزیر فرهنگ لبنان که خودش فردی مسیحی است، در مراسم افتتاحیه اکران فیلم افتخار خود را رونمايي از یک اثر پویانمایی با موضوع امام عصر در اين کشور دانست. شاهزاده روم با وجود رقبای هالیوودی در سینماهای لبنان و در حالی که تعداد سالن‌های کمی در اختیار داشت، ششمین فیلم پرفروش اين كشور لقب گرفت. علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابي هم در سفر اخیر به ایتالیا براي اكران شاهزاده روم و محمد رسول‌الله(ص) در سينماهاي اين كشور مذاكره كرده بود.