همشهری آنلاین: معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در یک دهه گذشته، یک دهم درصد از جنگل‌های ایران به دلیل آتش‌سوزی‌ها و عملیات‌های عمرانی از بین رفته که نشان‌دهنده مدیریت خوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حفاظت از این منابع است.

به گزارش ایرنا، زهره مظاهری روز چهارشنبه در افتتاحیه نشست ملی سازمان‌های مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست کشور افزود: سازمان‌های مردم نهاد نیز در کاهش مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست کمک‌های ویژه‌ای داشتند که این امر به تنوع زیستی و پایداری و گسترش اکوسیستم کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سال 2009 در دانشگاه استکهلم و دانشگاه استرالیا تحقیقاتی صورت گرفت که از بین 9 شاخص، بحث تغییر اقلیم و تنوع زیستی مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در تغییرات اقلیم، دی اکسید کربن حرف اول را می‌زند و سبب شده نه تنها جنگل‌ها بلکه کره زمین نیز آسیب ببیند و در مرزهای سیاره‌ای از 350 پی. پی. ام امروز به بیش از 400 پی. پی. ام رسیده‌ایم.

  • سمنان سومین استان بیابانی کشور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در این مراسم گفت: استان سمنان با پنج میلیون و 200 هزار هکتار بیابان پس از کرمان و اصفهان بیش‌ترین مساحت بیابانی کشور را به خود اختصاص داده است.

علی نقی حیدریان افزود: مساحت بیابانی سمنان 55 درصد خاک این استان و 16 درصد خاک کشور را تشکیل می‌دهد.

وی درباره وضعیت جنگل‌های این استان نیز گفت: 352 هزار هکتار مساحت جنگلی سمنان است که چهار درصد مساحت استان و 25 صدم درصد جنگل‌های کشور است.

وی اضافه کرد: از این میزان جنگل، 58 هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی و پهن برگ (جنگل ابر و جنگل رودبارک)، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

وی با بیان این که این استان مراتع درجه یک ندارد، گفت: 211 هزار هکتار مرتع درجه دو و سه میلیون و 530 هزار هکتار مرتع درجه سه در این استان موجود است که یک میلیون هکتار آن مناطق ییلاقی و 2 میلیون و 740 هزار هکتار آن مناطق قشلاقی این استان است.

وی، مساحت کل استان سمنان را 9.7 میلیون هکتار برشمرد و گفت: 198 هزار هکتار آن را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که تحت فرسایش بادی قرار دارد.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها در دولت یازدهم استراتژی مدیریت جامع حوزه آبخیر و توانمندسازی جوامع محلی و جلب مشارکت مردم را مورد تائید قرار داده است و براساس تجربه در جلب مشارکت مردمی تشکل‌ها و حوزه‌های مردم نهاد اقدام کرده است.