همشهری آنلاین: عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر از ممنوعیت چاپ قرآن‌های رنگی به عنوان یکی از ضوابط جدید چاپ قرآن در مصر نام برد؛ در حالی که مفتی اعظم دبی در اظهارنظری، چاپ قرآن‌های رنگی را جایز دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از الوطن، شیخ علی عبدالباقی شحاته، دبیرکل سابق مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر با بيان اينكه این مجمع ضوابط جدیدی در زمینه چاپ قرآن کریم در سطح جهان اسلام وضع خواهد کرد، گفت: چاپ قرآن به رسم‌الخط و رنگ واحد از جمله این قوانین است. از ضوابط چاپ جدید، ممنوعیت چاپ قرآن‌های رنگی است و اعراب‌گذاری آیات قرآنی باید بر اساس روش قدیمی باشد و لفظ جلاله «الله» در چاپ قرآن باید به یک رنگ کتابت شود.

اين درحاليست كه مفتی اعظم دبی، چاپ قرآن‌های رنگی را جایز دانسته است. احمد عبدالعزیز الحداد، مفتی اعظم و مدیر اداره فتوای وابسته به وزارت امور اسلامی و خیریه دبی، چاپ و قرائت قرآن‌های رنگی را که اخیرا در بازارهای مصر و دیگر کشورهای عربی رایج شده است، جایز دانست.

احمد عبدالعزیز الحداد گفت: با تزیین و رنگ‌آمیزی قرآن، از حرمت و ارزش آن کاسته نمی‌شود و قرائت این نوع قرآن‌ها مشکلی ندارد. چاپ قرآن‌های رنگی جایز است تا زمانی که رسم‌الخط معروف آن (عثمان طه) حفظ شود.

الحداد تأکید کرد: استفاده از قرآن‌های رنگی ممنوع نیست؛ بلکه استقبال نسل‌های مختلف را به دنبال دارد و به دلیل رنگ‌های به کار رفته، قرائت و تجوید قرآن را تسهیل می‌کند، به ویژه برای کسانی که نمی‌توانند از مربیان تجوید به صورت حضوری و مستقیم بهره ببرند. استفاده از رنگ‌آمیزی آیات ممکن است با هدف جلب توجه به معانی قرآن باشد، مثلا آیات رحمت به یک رنگ و آیات عذاب به رنگ دیگر رنگ‌آمیزی شود، بنابراین هیچ مشکلی در خریدن این قرآن‌ها وجود ندارد، به ویژه اگر رنگ‌آمیزی آن با هدف مشروعی باشد.

الحدادگفت: مهم‌ترین مسئله در چاپ یا نگارش قرآن این است که رسم الخط معروف «عثمان طه» که سنتی معتبر در نگارش قرآن است، حفظ شود؛ بنابراین کتابت یا چاپ قرآن با خطی غیر از عثمان‌ طه جایز نیست.