همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور نسبت به روند روبه رشد صید غیرمجاز آبزیان هشدار داد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ اکبر شاولی پور افزود: استان‌های شمالی گلستان و استان‌های جنوبی خوزستان از بیش‌ترین کشفیات صید غیرمجاز و بیش‌ترین دستگیری‌ها نیز در این ارتباط در استان‌های شمالی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به این که منابع دریا تمام شدنی و محدود است در حوزه فرهنگ‌سازی حفاظت از منابع آبزی اقدامات مناسبی انجام نشده و قوانین قهریه در برخورد با متخلفین نیز کافی نبوده است؛ لذا در خصوص صید غیرمجاز با روند رو به رشدی روبرو بوده‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور، گفت: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد و با فراهم کردن بستر آگاه‌سازی ساحل‌نشینان و مردم، تبعات صید غیرمجاز به مردم معرفی شود.

شاولی پور با تاکید بر این که در این راستا نیازمند سرمایه‌گذاری جدی در امر فرهنگ‌سازی حفظ منابع آبزی هستیم، اظهار کرد: هر چند متولی حوزه حفاظت از منابع آبزی، سازمان شیلات است اما نیروی انتظامی و یگان حفاظت در حد بضاعت در این راستا برنامه‌ها و تمهیداتی ویژه‌ای داشته است.

فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور با اشاره به برنامه‌های سازمان یگان حفاظت در راستای حمایت از منابع آبزی، گفت: در این راستا یگان حفاظت شیلات با تعریف دو بخش در برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت اقداماتی دارد.

شاولی پور اضافه کرد: با توجه به این که صید به بخش خصوصی واگذار شده، مشارکت بهره‌برداران در امر حفاظت در دستور کار این یگان در بخش برنامه‌های کوتاه مدت تعریف شده و در این راستا، نشست‌ها و جلساتی با بخش خصوصی و بهره‌برداران مجاز منابع آبی برگزار شده است.

وی با اشاره به این که استفاده از فناوری‌های نوین نیز از دیگر برنامه‌های این یگان است، گفت: تجهیزات و امکانات یگان حفاظت اعم از شناورها باید به روز شود؛ همچنین در این حوزه تغییر تاکتیک باید صورت گیرد.

این مقام مسئول در نیروی انتظامی ادامه داد: متأسفانه نیروهای این یگان به دلیل کمبود نیرو در تمام بنادر و استان‌های ساحلی مستقر نیستند و لازم است در این راستا اقدام شود و با همکاری دریابانی در سطح تمام بنادر صیادی به خصوص در جنوب کشور نیروهای مجرب مستقر شود.

فرمانده یگان حفاظت شیلات بر استفاده از تکنولوژی‌های روز و پایش نامحسوس دریا تاکید کرد و گفت: کنترل و حفاظت نباید تنها به نیروی انسانی محدود شود و باید به سمت تجهیز امکانات برویم. در کنار تغییر تاکتیک با تغییر تکنیک‌ها نیز باید روش‌های نوین را جایگزین کنیم و از روش سخت‌افزاری به سمت نرم‌افزاری حرکت کنیم.

شاولی پور با اشاره به این که پایش نامحسوس و نصب دوربین‌ها به کنترل و حفاظت منابع آبزی کمک می‌کند، اظهارکرد: امروز حفاظت و حراست از مرزهای دریایی با استفاده از تجهیزات نوین و پیشرفته به عهده دریابانی مرزبانی است که لازم است در این یگان نیز به روز شویم.