برگزاری نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران با موفقیت صورت گرفت که این موضوع نشان‌دهنده ثبات، امنیت و توان نظام در برگزاری چنین رویدادهایی است.

در مورد جزئيات مورد بررسي در اجلاس كشورهاي صادركننده گاز بايد اين موضوع را مد نظر قرار داد كه پيگيري امور مقدماتي نظير بررسي بازار گاز، تعيين بودجه و انتخاب دبير كل، اقدامات خوبي است اما انتظار مي‌رود كه اين سازمان در عملكرد خود وارد فاز تأثيرگذاري بر بازار جهاني شود.

سازمان GECF حدود 70درصد ذخاير گازي، 85درصد از صادرات ال‌ان‌جي، 40درصد صادرات از طريق خط لوله و 45درصد از توليد گاز جهان را به‌خود اختصاص داده است، به‌همين دليل انتظار مي‌رود اين سازمان در بازار نقش تعيين‌كننده داشته باشد. تاكنون در اين زمينه اقدام قابل توجهي انجام نگرفته است. مدل جديدي هم كه براي پيش‌بيني بازار گاز طراحي شده در مراحل مقدماتي قرار دارد. تشكيل سازمان، ايجاد دبيرخانه و فعال كردن كارمند براي آن تماما اموري مقدماتي محسوب مي‌شود كه به‌نظر مي‌رسد اين مراحل در اين سازمان به پايان رسيده است.

اين سازمان بايد بتواند از اين به بعد مديريت عرضه و از اين طريق تأثيرگذاري بر قيمت را دنبال كند. همچنين بايد اعضا را در مورد عرضه مازاد، به هماهنگي برساند. اگر اين مرحله از كار به سرعت آغاز شود، هدف اصلي از تشكيل اين سازمان محقق شده است. هرقدر اين عمليات با تأخير آغاز شود، فرايند تأثيرگذاري و مديريت بازار دچار كندي مي‌شود. نبايد به اين اجلاس‌ها، نشست‌ها و بيانيه‌ها اكتفا كرد.

اگر به زمان تاسيس اين سازمان بازگرديم، مشاهده مي‌شود در زمان شكل‌گيري اين ايده و تشكيل جلسات اعضا با هدف تاسي مجمع صادركنندگان گاز، كشورهاي مصرف‌كننده نسبت به اين موضوع اعتراض داشتند و معتقد بودند كه ايجاد اين سازمان به مانند اوپك مي‌تواند به منافع مصرف‌كنندگان ضربه بزند اما وقتي اين سازمان تشكيل شد و تصميمي در جهت مديريت بازار گرفته نشد، اعتراض‌ها فروكش كرد چراكه با عملكرد اين سازمان خيالشان از اين بابت راحت شد.

اين در حالي است كه منافع توليدكنندگان ايجاب مي‌كند GECF وارد فاز دفاع از منافع توليدكنندگان شود. اصولا چنين سازمان‌هايي با اين نيت تشكيل مي‌شوند كه اعضا بتوانند اهدافي را كه به تنهايي نمي‌توانند دنبال كنند، از طريق عمليات جمعي به آن برسند. اوپك نيز با همين رويكرد تشكيل شد. قدرت جمعي به اين سازمان اين امكان را داد كه اهداف انفرادي با قدرت جمعي پيش برود. اين اميدواري وجود دارد كه مجمع كشورهاي صادركننده گاز نيز پس از اين اجلاس باشكوه با تشويق روساي كشورها و عزم جدي وارد فاز تأثيرگذاري شود. اگر اين اتفاق بيفتد به بازاري با ثبات خواهيم رسيد كه هم به نفع توليدكننده است و هم مصرف‌كننده و سرمايه‌گذار با اطمينان وارد بازار خواهند شد چراكه وجود بازار بي‌ثبات به نفع هيچ‌كس نيست.

  • كارشناس انرژي