تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰

بحران داعش حالا کل اروپا را دچار مشکل کرده و پس‌لرزه‌های درگیری‌های سوریه این روزها در حال لرزاندن صحنه سیاسی انگلیس است.

علاوه بر خيابان‌هاي لندن كه شنبه شاهد اعتراض و تظاهرات گروه‌هاي ضد‌جنگ بود سياستمداران اين كشور هم دچار اختلاف و نبردي تمام عيار درباره طرح دولت براي حملات هوايي در سوريه شده‌‌اند كه حتي ممكن است به بركناري رهبر جديد حزب كارگر كشيده شود.

در حزب كارگر به‌عنوان مهم‌ترين حزب مخالف دولت تنش و درگيري بر سر اين طرح به توطئه براي بركناري رهبر اين حزب كشيده شده است. جرمي كوربين چپگرا كه چندي پيش با 60درصد آرا به رهبري حزب كارگر انتخاب شد از مخالفان مهم اقدام نظامي انگليس در سوريه است. او روز گذشته هم به دسيسه‌چين‌ها عليه خودش هشدار داد كه به‌خاطر مخالفتش با عمليات در سوريه حاضر نيست صحنه را خالي كند و از پستش كنار برود.

كوربين با انتقادها و مخالفت‌هاي شديد از سوي برخي از وزراي كابينه در سايه مواجه شده است. هيلاري بن، وزير امور خارجه دولت در سايه و تام واتسون معاون رهبر حزب كارگر ازجمله حاميان عمليات نظامي انگليس در سوريه هستند و در پشت پرده مشغول توطئه عليه كوربين هستند.

به‌دنبال حملات پاريس دولت انگليس طرح شركت در عمليات نظامي سوريه را به پارلمان برد. در حال حاضر كشورهايي مانند آمريكا، فرانسه و روسيه در سوريه عمليات هوايي عليه نيروهاي داعش انجام مي‌دهند.هفته گذشته ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس در پارلمان به دفاع از طرح خود پرداخت و اعلام كرد كه حمله به داعش در سوريه به نفع انگليس است. او در حضور نمايندگان مجلس عوام، از تهديدي كه گروه‌هاي حاضر در سوريه براي انگليس ايجاد مي‌كنند حرف زد و اعلام كرد كه امنيت انگليس نبايد به‌عهده ديگران گذاشته شود.

جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر تحت فشار شديدي قرار گرفته و برخي مي‌گويند كه نمايندگان اين حزب بايد بتوانند هر كدام شخصا با طرح دولت موافقت يا مخالفت كنند. كوربين اما به‌شدت با اين مسئله مخالفت كرده و تأكيد دارد كه نمايندگان بايد در خدمت تصميم حزب باشند.

كوربين در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي هشدار داده كه حملات انگليس مي‌تواند باعث تلفات غيرنظاميان شود و اين احتمال وجود دارد كه اوضاع در سوريه به جاي بهتر شدن بدتر شود. او تأكيد كرده كه راه‌حل نظامي بايد به‌عنوان راهكار درنظر گرفته شود.
كوربين، 66ساله كه برخلاف ديگر سياستمداران انگليس خيلي با لباس‌هاي رسمي ميانه خوبي ندارد چندي قبل در حالي به رهبري حزب كارگر پس از مدت‌ها شكست و ناكامي اين حزب رسيد كه عقايدي بسيار متفاوت از اصول سياست انگليس در مسائل داخلي و سياست خارجي دارد. نگاه متفاوت و حرف‌هاي جنجالي او اما در كمال ناباوري با حمايت بسياري همراه شد تا جرياني جديد در انگليس به‌وجود‌ آيد.

  • دولت هنوز آراي كافي را ندارد

درحالي‌كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد احتمالا طرح شركت در عمليات نظامي چهارشنبه در پارلمان به رأي گذاشته مي‌شود با مخالفت حزب كارگر، دولت هنوز آراي مثبت لازم را در اختيار ندارد.به گزارش بي‌بي‌سي، مايكل فالون، وزير دفاع انگليس به صراحت اعلام كرده كه دولت هنوز موفق به كسب اكثريت آراي لازم نشده و اگر حزب كارگر نمايندگانش را مجبور به رأي منفي كند تصويب اين طرح بسيار سخت خواهد شد.

در ميان افكار عمومي انگليس هم اختلاف‌هاي مشابهي وجود دارد و شنبه شب هزاران نفر در اعتراض به اين طرح در لندن و شهرهاي ديگر انگليس اقدام به برگزاري تظاهرات كردند.وزير دفاع انگليس كه تلاش گسترده‌اي براي افزايش حاميان طرح مداخله نظامي انگليس در سوريه دارد اعلام كرده كه حملاتي نظير آنچه در پاريس رخ داد، مي‌تواند به سادگي در شهرهاي انگليس هم اتفاق بيفتد. فالون در گفت‌وگو با تلگراف گفت: داعش فقط با استفاده از قوه قهريه از بين خواهد رفت.

در ميان اختلاف‌هاي شديد در حزب كارگر كوربين اما هنوز تأكيد دارد كه همه نمايندگان اين حزب بايد از تصميمي كه رهبر حزب مي‌گيرد تابعيت كنند. اكنون همه منتظر هستند تا ببينند پس‌لرزه‌هاي بحران سوريه چقدر انگليس را آشفته خواهد كرد.