همشهری آنلاین: ناظران اروپایی آتش‌بس چهارشنبه نیروهای سریلانکایی را در کشته شدن 17 امدادگر درحین جنگ با شورشیان ببرهای تامیل در اوائل این ماه مقصر دانستند.

به گزارش خبرگزاری‌ها این قربانیان بر روی پروژه‌های امداد سونامی برای گروه کمک بین‌المللی "اقدام بر ضد گرسنگی"  در شهر شمال شرقی " موتور" کار می‌کردند، که صحنه چندین روز نبرد میان نیروهای دولتی و ببرهای آزادیبخش تامیل ایلام بود.

 هیات اروپایی ناظر در سریلانکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که :" قانع شده است که هیچ گروه مسلح دیگری به جز نیروهای امنیتی نمی‌توانسته‌اند مسئول این عمل باشند."دولت سریلانکا دخالت نیروهایش در این قتل‌های اعدام‌مانند تکذیب کرده و قول بررسی موضوع را داده است.

 قربانیان که همه به جز یک نفر از اقلیت قومی تامیل بودند، در حالی یافت شدند که زخمهای گلوله بر تن داشتند و در ساختمان اداری خود با صورت بر روی زمین افتاده بودند.این قتل‌ها بدترین کشتار جمعی امدادگران پس از حمله با بمب در سال 2003به مرکز سازمان ملل در بغداد به حساب می‌آ‌یند.این تیراندازی‌ها در حین یک نبرد سنگین در شهر شرقی موتور میان شورشیان تامیل و نیروهای امنیتی که عمدتا سینهالی هستند رخ داد.

بیانیه ناظران می‌گوید:" با در نظر گرفتن این حقیقت که نیروهای امنیتی در زمان حادثه در موتور حضور داشتند، بسیار نامحتمل به نظر می‌رسد که سایر گروه را در این حادثه مقصر دانست."هیات ناظران که بر آتش‌بس شکننده سال  2002 نظارت دارند  گفت که این عمل را " زیرپا گذاشتن آشکار آتش‌بس می‌شمارد." اولف هنریکسون رئیس هیات ناظران اروپایی از دولت سریلانکا درخواست کرد که اقدامات لازم را برای متوقف کردن هر نوع خشونت علیه غیرنظامیان را به انجام رساند و کاملا موضوع را مورد تحقیق قرار دهد.

  ببرهای تامیل از سال 1983 برای بوجود آوردن کشوری مستقل برای 3.2 میلیون نفر اقلیت قومی تامیل که در شمال و شرق سریلانکا ساکنند در حال جنک با دولت مرکزی هستند. آتش بس سال 2002 به منازعات شدید که 65000 کشته بر جای گذاشت پایان داد، اما در چند ماه اخیر دو طرف دوباره  به موازات مرزها به روی هم  آتش‌ گشوده‌اند.

 درگیرهای شدید میان دولت و نیروهای شورشی در ماه آگوست (مرداد) شدت گرفت و آتش بس گر چه بر روی کاغذ همچنان برقرار است نقض شد. جنگ‌های ماه گذشته صدها نفر را  کشته و 200000 نفر را آواره کرده است.