یک لول در طراحی بازی شامل نقشه، منطقه، دنیای مجازی بازی و ... است. تمامی این عبارات در طراحی بازی تبدیل به فضای بازی میشوند و بازیکن در این فضا میتواند مراحل بازی را طی کند.
در این مطلب سعی شده به مهمترین و کاربردیترین مفاهیم لول پرداخته شود.
- 1. مرحله (Chapter)
در طراحی لول داستان بازی تاثیر به سزایی دارد. چپتر نوعی طراحی است که لول را با توجه به خط اصلی داستان بازی قسمتبندی میکند و وظیفه همگامسازی برعهده چپتر است. در بعضی از مواقع چبتر به عنوان مرحله شناخته میشود.
- 2. محيط بازي (Area)
Area (محیط بازی) برای تعریف مرحله بازی به کار میرود. محیط بازی با توجه به داستان و نوع ماموریت طراحی میشود. در طراحی Area نوع محیط بازی و شخصیتهایی در آن حضور دارند تعریف میشوند.
- 3. تغيير در سبك بازي (Board)
تغيير در سبك بازي یک اصطلاح قدیمی است که در نسل اول و دوم بازیهای کامپیوتری به کار میرفت. این مفهوم بیشتر برای بازیهایی با سبک معمايي (puzzle) استفاده میشود.
این مفهوم برای تغیر یافتن مرحله بازی در سبک پازل به کار میرود.
- 4. روايت ماجرا (Episode)
برای توصیف لولهای اضافی شده در یک بازی در حالت یک بسته الحاقی به کار میرود. گاهی وقتا برای توصیف مرحله در یک چپتر به کار میرود.
- 5. نقشه راه (Map)
برای توصیف منطقهای که بازی وجود دارد به کار میرود. در نقشه ماموریتهای بازی ؛ آیکونهایی وجود دارد تا بازیکن بتواند مسیر خود را مشخص کند.
نقشه کاربرد مهمی در حالت بازي آنلاین دارد که بازیکن میتواند موقعیت خود و دیگر بازیکنان را در بازی مشاهده کند.
- 6. ماموريت (Mission)
این اصطلاح برای توصیف مرحله بازی در در طراحی یک لول به کار میرود.
- 7. مرحله (Round)
این مفهوم بیشتر برای توصیف مراحل بازی در سبک مبارزهای استفاده میشود.
- 8. فرم و محتوي بازي (World)
فرم و محتوي بازيیک مفهوم کلی از عناصر طراحی شده در بازی است. یک طراح بازی با توجه به تم دنیایی که خلق کرده است شروع به قسمت بندی لول میکند.