سید محمدهادی ایازی: چنانچه از نوشته‌های دینی و اندیشه‌های اسلامی ایرانی برمی‌آید، مسئولیت‌پذیری در برابر اجتماع و انجام کارهای نیک و خداپسندانه، همواره از ضرورت‌های یک جامعه پویا و زنده به شمار می‌رود؛ جامعه‌ای که اخلاق در سرلوحه کارها و رفتارهای آن جای دارد.

حديث شريف و معروف نبوي نيز تأييد و دعوتي محكم بر اين ادعاست كه: «كُلُكُّم راعٍ و كُلُكُّم مَسؤولٌ عَن رَعِيَتِهِ». تأكيد بر سنت حسنه وقف و امور عام‌المنفعه و پيشينه آن در ايران، از گذشته‌هاي باستاني تا دوران كنوني، همه و همه نشان از جايگاه والاي فعاليت داوطلبانه در كشور ما دارد. نياز به مشاركت اجتماعي و كنشگري داوطلبانه در سطوح و زمينه‌هاي گوناگون، به‌ويژه در بخش سلامت، پيشگيري، درمان و آموزش‌هاي مرتبط و نيز مديريت كلانشهري، بيش از هر زمان ديگري در ايران امروز ملموس است. برداشتن گامي ارزشمند و درخور در تحول نظام سلامت و مديريت شهري محقق نخواهد شد جز با مشاركت بالاي سازمان‌هاي غيردولتي، داوطلبان و خيرين ارجمند و نيز گسترش و افزايش شمار ايشان در جامعه.

فعاليت داوطلبانه كه ارزشمندي خود را در نظام سلامت و مديريت شهري، با ايجاد و ظهور مجامع خيرين سلامت به‌ويژه شوراياري‌ها و سراي محله‌ها نشان داده است، در امر مديريت بحران‌ و پيشگيري از بيماري‌هاي همه‌گير و آگاه‌سازي جامعه از اين مشكلات، مي‌تواند نقشي بي‌بديل اجرا كند؛ چنانچه تجربه‌هاي جهاني در زمينه ريشه‌كني و كنترل مالاريا، فقر، بي‌سوادي و ايدز از نمونه‌هاي درخور اين پديده به‌حساب مي‌آيند. همچنين از اهم برنامه‌ها و راهكارهاي دولت تدبير و اميد، يكي هم توسعه و گسترش سازمان‌هاي غيردولتي و فعاليت‌هاي داوطلبانه است و از آنجا كه فعاليت‌هاي داوطلبانه، غيرانتفاعي و بدون نگاه‌هاي اقتصادي است و خيرات جمعي محسوب مي‌شود، مي‌تواند به ياري دولت‌ها و مديران شهري در حل مشكلات بيايد بدون اينكه نيازي به صرف هزينه‌هاي گزاف باشد.

با توجه به اينكه گروه‌هاي داوطلب داراي پتانسيل و ظرفيت‌هاي متعددي هستند، ايجاد بانك اطلاعاتي در جهت هدايت و نظارت بر فعاليت آنها، بهره‌گيري از توانمندي‌هاي ايشان در مواقع حساس و بحراني را افزايش مي‌دهد و جامعه را از روبه‌رو شدن با چالش‌هاي لاينحل دور خواهد ساخت. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در همين راستا، با ايجاد قائم‌مقام امور مشاركت‌هاي اجتماعي، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و خيريه‌هاي سلامت، پيگيري و توسعه اين امر را از اهم وظايف خود مي‌داند و حمايت از فعاليت‌هاي داوطلبانه را در هر سطح و اندازه‌اي، ارج مي‌نهد؛ كساني كه به‌صورت انفرادي يا در قالب گروه‌ها و شوراهاي مشاركت مردمي، مجامع خيرين سلامت در حوزه بهداشت و حمايت از بيماران نيازمند و امثالهم، مشغول خدمت‌رساني هستند. در پايان، روز جهاني داوطلب را بر همه فعالان نيك‌نهاد اين عرصه، اعم از سازمان‌هاي غيردولتي، خيريه‌ها و تك‌تك نيكوكاران و نيكوانديشان حوزه سلامت و مديريت شهري، شادباش مي‌گويم و دست همگي را در راه خدمت به مردم بزرگ ايران به گرمي مي‌فشارم. باشد كه با مشاركت همه آحاد توانمند و داوطلب، جامعه‌اي عاري از بيماري، گزند و مصايب توانفرسا داشته باشيم.