جواد عزیزی: مردان ناشناس با حمله به جوان ایرانی در مسکو او را با ضربات چاقو به قتل رساندند. این حادثه در حالی صورت می‌گیرد که احتمال ارتکاب جنایت از سوی گروه‌های نژاد پرست روسی از بقیه گمانه‌ها قوی‌تر است.

ساعت 7 و 30 دقیقه عصر، تعدادی از کارگران ساختمانی در خیابان «دیمیتری اولیانف» مسکو متوجه پسر جوانی شدند که روبه‌روی شهرک مسکونی دیپلمات‌های ایرانی، ناگهان روی زمین افتاد.

کارگران با دیدن این صحنه به کمک پسر جوان شتافتند، اما وقتی به نزدیکی او رسیدند با پیکر خون‌آلود و نیمه جان وی مواجه شدند.

از آنجا که چهره جوان مجروح از خارجی بودن او حکایت داشت و از طرفی این حادثه درست در مقابل شهرک دیپلمات نشین رخ داده بود، یکی از کارگران به سرعت خود را به شهرک رساند و ماجرا را به نگهبان‌ها اطلاع داد.

به این ترتیب ساکنان شهرک به سرعت خود را به جوان مجروح رساندند و وقتی متوجه شدند او احمدرضا خرمی، فرزند 18 ساله یکی از دیپلمات‌های ایران در روسیه است، خانواده‌اش را در جریان این حادثه قرار دادند.

جنایت مبهم

هنوز دقایقی از این ماجرا نگذشته بود که آمبولانس اورژانس مسکو به‌دنبال تماس تلفنی ساکنان شهرک، آژیرکشان خود را به محل حادثه رساند، اما شدت خونریزی به حدی بود که پزشکان اورژانس نتوانستند کاری انجام دهند و جوان ایرانی دقایقی پس از ورود آمبولانس به محل جان خود را  از دست داد.

به این ترتیب ماجرا به پلیس و دادستانی مسکو گزارش شد و در حالی که نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد جوان 18 ساله از ناحیه قلب، پهلو و دست مورد اصابت ضربات عمیق چاقو قرار گرفته، تلاش برای کشف راز این جنایت آغاز شد.

مأموران در نخستین بررسی‌ها به تحقیق از کارگران ساختمانی که اولین شاهدان حادثه بودند، پرداختند اما آن ها مدعی شدند هیچ کدام از آنان مهاجمان را ندیده‌اند و فقط زمانی متوجه ماجرا شده‌اند که با پیکر خون‌آلود جوان ایرانی مواجه شدند.

این در حالی بود که پلیس در ادامه بررسی‌های خود دریافت هیچ کس شاهد حمله خونین افراد ناشناس به جوان ایرانی نبوده و مهاجمان نیز بدون برجا گذاشتن ردی از خود ناپدید شده‌اند.

اظهارات یک شاهد

احمد پسر کاملا آرامی بود، او قرار بود امسال در رشته الکترونیک ثبت نام کند. باورم نمی‌شود که او کشته شده باشد.

این اظهارات فرزند یکی از دیپلمات‌های ایرانی در مسکو است که از نزدیک احمدرضا را می‌شناخت و شاهد مرگ او بود.وی روز گذشته در گفت‌و‌گوی تلفنی با همشهری گفت: عصر یک‌شنبه بود که احمدرضا می‌خواست برای خرید از شهرک خارج شود.

او که پس از خروج از خانه یادش رفته بود کارت مخصوص باز کردن در ورودی شهرک را همراه خودش بیاورد، نزد یکی از بچه‌ها شهرک رفت تا با کارت او خارج شود، اما وقتی دید او هم کارت همراهش نیست، به خانه برگشت و پس از برداشتن کارت خارج شد.

وی ادامه داد: هنوز دقایقی از خروج احمدرضا از شهرک نگذشته بود که از طریق کارگران ساختمانی متوجه ماجرا شدم و به سرعت خودم را به احمدرضا رساندم. همه لباس‌هایش خونی بود و به سختی نفس می‌کشید، برای همین وقتی آمبولانس آمد از امدادگران خواستم به او کپسول اکسیژن وصل کنند، اما آمبولانس هیچ امکاناتی نداشت و پزشک اورژانس با بی‌تفاوتی می‌گفت که احمدرضا تا بیمارستان زنده نمی‌ماند.

شاید اگر آن‌ها امکانات لازم را داشتند و به سرعت احمد رضا را به بیمارستان انتقال می‌دادند او زنده می‌ماند.

آیا نژادپرستان؟

در حالی که هنوز هیچ سرنخی از عاملان این جنایت به دست نیامده است، پلیس مسکو در یکی از فرضیه‌های خود در حال بررسی دخالت گروه‌های نژاد پرست روسی در قتل جوان ایرانی است. این گروه نژاد پرست پیش از این نیز در ضرب و شتم یک آموزگار ایرانی در مسکو و حمله به تعدادی از دانشجویان ایرانی دیگر در همین شهر دست داشته است.

اعضای این گروه تا کنون دست به جنایاتی زیادی در روسیه زده‌اند و بیشتر قربانیان آن‌ها را مهاجران کشورهای آسیایی، به خصوص آسیای میانه تشکیل می‌دهند.

تحقیقات پلیس در خصوص این فرضیه در حالی ادامه دارد که مسئول مطبوعاتی سفارت کشورمان در مسکو به ایسنا  اعلام کرده است: هنوز مشخص نشده که چه افراد یا گروه‌هایی به این اقدام دست زده‌اند، اما احتمال قوی داده می‌شود که گروه‌های نژادپرست روسیه این جنایت را مرتکب شده باشند.

این در حالی است که پیگیری این پرونده از سوی سفارت ایران در مسکو ادامه دارد و اعضای سفارت در یادداشت اعتراضی به وزارت خارجه روسیه خواستار شناسایی هر چه زودتر عاملان این جنایت شدند.

از سوی دیگر سفیر ایران در روسیه نیز در ملاقاتی حضوری با معاون وزیر خارجه روسیه خواستار تلاش مسکو برای شناسایی و مجازات قاتلان جوان ایرانی شد.