مديركل مبارزه با قاچاق فرآوردههاي نفتي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان اين مطلب اعلام كرد كه در كارگروه پيشگيري و مقابله با قاچاق فرآوردههاي نفتي، پيشنهادهايي براي حفظ كارت هوشمند سوخت مطرح شد و وزارتخانههاي نفت و صنعت و ستاد مديريت مصرف سوخت و مبارزه با قاچاق كالا و ارز بر حفظ سامانه هوشمند سوخت بايد به شكلي حفظ شود.
قاسم خورشيدي با اشاره به 3 پيشنهاد مطرح شده در اين نشستها افزود: 2 پيشنهاد بازگشت به وضعيت دو نرخي و سهميه بندي بنزين و ايجاد مشوقهايي براي استفاده كارت سوخت بررسي و رد شد اما پيشنهاد سومي هم وجود دارد كه اكنون براي ناوگان ديزلي كشور از آن استفاده ميكنيم و جواب داده است و براساس آن مشابهسازي كارت هوشمند بنزين با كارت هوشمند گازوئيل مدنظر قرار دارد و براساس اين طرح به تمام ناوگان حملونقل ديزلي و سهميهبگيران، گازوئيل يارانهاي بر مبناي پيمايش عرضه ودر كنار آن تعداد محدودي كارت در حد يك يا 2 كارت در اختيار جايگاه قرار گرفته تا درمواقع اضطراري استفاده شود كه به آن كارت اضطرارتوزيع سوخت گفته ميشود.
خورشيدي افزود: بر اين اساس خودروها به هر اندازه كه بخواهند ميتوانند با استفاده از كارت سوخت خود بنزين را به قيمت هزار تومان دريافت كنند اما سوختگيري با استفاده از كارت جايگاه داران بين حداقل 20و حداكثر 50درصد گرانتر خواهد بود كه نظر كارگروه بر20درصد بوده و تعداد كارتهاي جايگاهداران نيز كاهش زيادي مييابد. درصورت استفاده از كارت اضطراري جايگاهداران، نرخ بنزين هزار توماني به 1200تومان و بنزين سوپر 1200توماني به 1420تومان افزايش مييابد.
- قاچاق سوخت به تركيه با باكهاي مخفي
در اين حال، مديرعامل منطقه آزاد ماكو گفت: اختلاف 3 هزارتوماني قيمت سوخت در ايران و تركيه، قاچاق را مقرون به صرفه كرده است تا جايي كه رانندگان كاميون ايراني نيز مخازن مخفي براي خود درست كرده و باكهاي خود را پر ميكنند و آن طرف مرز گازوئيل را تحويل ميدهند.