اعتراض مردم به روند درماني آنها چگونه شنيده ميشود؟ اگر بيماري يا همراه بيماري از روند درمان شكايت داشت، به كجا بايد شكايت كند؟ چقدر بايد وقت بگذارد؟ و چقدر بايد صبر كند؟
در وزارت بهداشت، نظام شكايات اينگونه است كه شكايت را هم همان مديري بايد رسيدگي كند كه آن مجموعه را اداره ميكند! مثلا در بيمارستان خميني شهر اصفهان تابلويي نصب شده و روي آن شماره تلفني حك شده تا شاكيان بتوانند از طريق آن شكايت كنند! احتمالا پدر كودكي كه بخيه فرزندش را كشيدهاند بايد به همان مدير بيمارستاني كه حالا بركنار شده شكايت ميكرده است!
و نتيجه اين شده كه وزير بهداشت از طريق شبكههاي مجازي از ماجراي بخيه مطلع شده است! و معاون درماني وزير از حراست انتقاد كرده كه چرا ماجرا را گزارش نكرده است!
شكايات مردم را چهكسي بايد بشنود؟ چهكسي بايد رسيدگي كند؟ شايد پزشكاني كه سابقه زيادي در اداره يك وزارتخانه و سازمان بزرگ ندارند جواب اين سؤالها را ندانند اما متخصصان امور اداري در اين زمينه حرف بسيار دارند. در همان وزارت بهداشت قائممقامي حضور دارد كه يكي از پيشرفتهترين نظامهاي بازرسي را در پليس اجرا كرده است.
درباره هرچه نتوانيم توافق كنيم درباره اين گزاره ميتوانيم توافق كنيم كه بازرسي نظام درمان كشور كه در خيلي از موارد هم اورژانسي است را نميتوان به شبكه مجازي، حراست يا مديران اجرايي سپرد.