از دیگر سو همواره اعضای آکادمی اسکار به نادیدهگرفتن برخی از استعدادها و همچنین توجه بیشتر به آثار پرزرق و برق متهم شدهاند. برخی دیگر اما سیاسیبازی در اعطای جایزه اسکار و همچنین اوضاع و احوال جامعه جهانی را در نظر میگیرند.
عدهای معتقند اسکار برای ثروتمندان هالیوود (فیلمهایی با بودجه بالای 100 میلیون دلار) است و برخی دیگر برعکس اعتقاد دارند اسکار در این سالها به مستقلها بیشتر روی خوش نشان داده است.
من با نظر گروه دوم موافقم. فارغ از تمامی بحثها و حرف و حدیثهای سیاسی و فرهنگی مدتی است که مستقلها بیشتر در اسکار شانس داشتهاند.
برای نمونه هشت فیلم از 9 فیلم کاندیدای دریافت اسکار 87 بهترین فیلم سال جز یکی دو مورد همگی فیلمهایی با هزینه زیر 30 میلیون دلار بودند و فروش آنها نیز اصلا چشمگیر نبود. ضمن اینکه آثار شاخصی مانند شکارچی روباه و 2 روز و یک شب جزو مستقلهایی بودند که در بخش دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار شدند.
جدول ذیل را بر اساس این مهم طراحی کردم تا میزان فروش یک فیلم (چه فیلم بلاک باستری پرهزینه و پرسروصدا و چه فیلم مستقل) قبل از اعلام نامزدی و بعد از اعلام نامزدی و در نهایت پس از دریافت احنمالی جایزه اسکار بدست بیاید.
نتیجه نشان میدهد مستقلهایی مانند هتل بزرگ بوداپست در ژانر درام اجتماعی؛ سلما در گونه تاریخی؛ شلاق در ژانر موزیکال؛ و در نهایت پرندهباز در گونه کمدی سیاه اجتماعی تغییرات چندانی در فروش نداشتهاند. علت سینمایی بودن محض این آثار خوش ساخت است. از سویی دیگر فیلم خوشساخت تک تیرانداز آمریکایی در ژانر جنگی ساخته کلینت ایست وود با جهشی دویست میلیون دلاری پس از اعلام نامزدی مواجه گردید.
جدول نامزدهای اسکار بهترین فیلم سال و میزان فروش آنها از زمان اکران تا پایان مراسم اسکار
ارقام میلیون دلار
نام فیلم |
فروش قبل از اعلام نامزدی |
فروش بعد از اعلام نامزدی |
فروش پس از دریافت جایزه |
مجموع فروش فیلم |
3.4 |
316 |
30.1 |
350 |
|
26.6 |
11.2 |
4.6 |
43 |
|
24.4 |
942.668 |
36.767 |
25 |
|
59.1 |
محاسبه نشده |
محاسبه نشده |
59 |
|
42.8 |
41.1 |
7.2 |
91 |
|
16.6 |
33 |
2.5 |
52.1 |
|
26.2 |
7.9 |
1.8 |
35.9 |
|
6.2 |
5.1 |
1.8 |
13.1 |
در اسکار 88 نیز باید منتظر دوئل مستقل های دوست داشتنی با گردن کلفت های پرهزینه باشیم.
*مدرس مطالعات رسانههای تصویری و سینما