یک هفته از اتراق هوای ناسالم در تهران گذشت و اطلاعات رسیده نشان می‌دهد که بحران آلودگی هوای دیگری از امروز در انتظار تهران است.

در عين حال راهكارهاي موقت سال‌هاي اخير درخصوص تعطيل‌كردن ادارات، مدارس، صنايع آلاينده و زوج و فرد كردن تردد خودروها در كل شهر به‌دست فراموشي سپرده شده تا در فاصله 2باد و باران، تهران و 4 كلانشهر اراك، كرج، قزوين و اصفهان در روزهاي جاري شاهد آلودگي هواي فزاينده و بحراني باشند.

البته محمد رستگاري، معاون پايش و نظارت اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان تهران ديروز درخصوص تشكيل جلسه اضطرار آلودگي هواي تهران، اظهار داشت: ساعت 8 صبح امروز (شنبه 28آذر) جلسه اضطرار آلودگي هواي تهران به‌دليل افزايش ميانگين ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون براي گروه‌هاي حساس و پايداري هوا تشكيل مي‌شود. به‌گفته وي پيش‌بيني هواشناسي در جهت پايداري هوا طي امروز و فردا مسئولان را براي تشكيل جلسه اضطرار ملزم ساخته است. اين درحالي است كه هفته گذشته شاخص آلودگي هوا به ميانگين 162رسيد اما اين كميته تشكيل جلسه نداد.

از 21 آذر هواي تهران 6 روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس و يك روز ناسالم براي همه بوده و امروز نيز هوا براي همه ناسالم خواهد شد. ديروز (جمعه) به‌دليل حاكميت شرايط جوي پايدار در روزهاي گذشته و برودت هوا كه منجر به انباشت و تراكم آلاينده‌ها شد. شاخص آلودگي هوا روي عدد 148 قرار گرفت كه وضعيت ناسالم براي گروه هاي حساس جامعه است. همچنين پيش‌بيني‌ها حاكي از تداوم آلودگي هوا در روزهاي پيش‌رو و احتمال قوي قرار گرفتن هواي تهران در شرايط هشدار و شاخص بالاي 150است.

به گزارش شركت كنترل كيفيت هوا، شاخص كيفيت هواي ديروز ظهر براساس اطلاعات به‌دست آمده از ايستگاه‎هاي سنجش آلودگي هوا نشان​دهنده افزايش غلظت آلاينده‌ها به‌ويژه ذرات معلق در هواي تهران بود و شاخص ذرات معلق كمتر از 10ميكرون به 84(ديروز 69) و همچنين ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون به 148(ديروز 125) افزايش يافته است اما ميزان منواكسيدكربن در هواي تهران نسبت به روز گذشته كاهش يافت.

مريم نادري، مدير واحد پايش و پيش​بيني شركت كنترل كيفيت هوا در اين‌باره گفت: اگر شاخص كيفيت هوا از 150بيشتر شود، هوا در شرايط ناسالم براي همه افراد جامعه قرار مي‌گيرد و در واقع كيفيت هواي تهران از ظهر امروز با شاخص 148در مرز ورود به شرايط هشدار قرار گرفته است. براساس پيش​بيني​ها، با ادامه پايداري جوي در امروز و فردا، شاخص كيفيت هوا افزايش يافته و هواي تهران در شرايط ناسالم براي همه افراد جامعه (شرايط هشدار) قرار مي‌گيرد.

نادري با بيان اينكه تهران هم‌اكنون پديده وارونگي هوا را تجربه مي‌كند، ادامه داد: وارونگي، يك پديده طبيعي است كه در فصل‌هاي پاييز و زمستان رخ مي‌دهد و مانع از جابه‌جايي عمودي و پراكنش آلودگي هواي انسان‌ساخت مي‌شود. به گفته او، معمولا اين پديده در زماني كه شرايط پايدار جوي در منطقه حاكم و سرعت وزش باد و درجه حرارت زياد مي‌شود، رخ مي‌دهد و چند روز باقي مي‌ماند.

مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هوا همچنين درباره منبع آلودگي هواي تهران در روزهاي اخير گفت: بخش عمده آلاينده​هاي هوا ناشي از تردد خودروها درون‌شهري و در واقع توليد شهر تهران است و افزايش ترافيك هم مي‌تواند ميزان آلودگي را افزايش دهد چراكه در روزهاي سرد سال و نيز در زمان بارش برف و باران ميزان استفاده از خودروهاي شخصي افزايش مي‌يابد و به تبع آن ، آلاينده​هاي بيشتري توليد مي​شود.