تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷

همشهری دو : تب گسترش شهر‌ها به دنیای مجازی هم سرایت کرده است.

نام «شهر الكترونيك» و «دولت الكترونيك»، چند سالي مي‌شود كه زياد به گوش مي‌رسد. قرار است هر اتفاق بيروني‌اي، نمونه‌اي مجازي داشته باشد. فكر بدي هم نيست؛ شايد ترافيك خيابان‌هاي شهرهاي بزرگ به پهناي باندهاي اينترنت منتقل شود و مردم هم پادردهاي بالا و پايين رفتن از پله‌هاي اداره‌ها و سفرهاي درون‌شهري و حتي گردشگاه‌ها را با نوشيدن فنجاني چاي در كنار رايانه‌شان جبران كنند. خب، حالا اين دولت الكترونيك يا شهر الكترونيك دقيقا يعني چه؟

  • شهر الكترونيك چيست؟

شهر الكترونيك يعني تمام آن اتفاق‌هايي كه روزمره و در دنياي حقيقي با آن سر و كار داريد، منتها در فضاي مجازي. در شهر الكترونيك مي‌شود قدم زد، البته به‌صورت مجازي؛ از اين سايت به آن سامانه. تمام فعاليت‌هايي كه مي‌توان در شهر الكترونيك انجام داد را مي‌شود در اين دسته‌بندي جا كرد: فعاليت‌هاي اداري، بانكي، تفريحي، تجاري، علمي، آموزشي، گردشگري، دريافت اطلاعات، درماني و تصميم‌گيري. هنوز انجام برخي از اين فعاليت‌ها به‌صورت الكترونيك در كشور ما جا نيفتاده است؛ مثلا در حوزه فعاليت‌هاي درماني الكترونيك تقريبا اقدامي تاكنون انجام نشده است؛ اينكه بيمار بدون خارج شدن از خانه بتواند با پزشك خود، بيماري يا مشكلش را در ميان بگذارد و مشاوره و نسخه بگيرد. اما شايد بتوان گفت بانكداري الكترونيك، ازجمله تجربه‌هاي موفق در اين زمينه بوده است.

  • دولت الكترونيك چيست؟

دولت‌ الكترونيك يا دولت ديجيتال، به استفاده دولت از فناوري اطلاعات براي جابه‌جايي اطلاعات بين مردم، سازمان‌ها، بازار و اركان ديگر دولتي گفته مي‌شود. دولت الكترونيك ممكن است توسط قوه مقننه، قوه قضاييه يا قوه مجريه به‌كار برده شود . حتما شما در جاهاي مختلف با اين عبارت برخورد داشته‌ايد يا درباره آن چيزهايي شنيده‌ايد. در دسترس بودن دولت براي شهروندان در ۲۴ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته براي ارائه خدمات، ارتباط تمامي نهادهاي دولتي با مردم از طريق بسترهاي مناسب مخابراتي و اينترنتي، استفاده از فناوري ديجيتال در نهادهاي دولتي، استفاده از فناوري ديجيتال براي كاهش هزينه خدمات دولتي و... تعاريف دولت الكترونيك به‌حساب مي‌آيد. دفاتر پيشخوان دولت يا دفاتر پليس+10 و... نمونه‌اي از تحقق همين دولت الكترونيك است.

  • محله‌ها الكترونيك مي‌شوند

شهر الكترونيك، همه‌‌چيزش بايد با همه‌‌چيزش جور دربيايد. نمي‌شود درش را الكترونيك كرد اما پنجره‌اش فيزيكي بماند. شهر الكترونيك، كتابخانه الكترونيك هم مي‌خواهد. گردشگري الكترونيك، بانك اطلاعات الكترونيك، بليت الكترونيك و خيلي چيزهاي ديگر الكترونيك مي‌خواهد. قبل از همه اينها هم محله الكترونيك مي‌خواهد. براي همين هم هست كه تمام محله‌هاي شهر سايت‌هاي مخصوص به‌خود را دارند تا كلكسيون «داشته‌هاي» الكترونيك خودشان را توي آن بريزند و تكميلش كنند. اهل هر محله‌اي هستيد، نام محله را با پسوند Tehran.ir جست‌و‌جو كنيد و به آينه تمام نماي مجازي محله‌تان برسيد. سايت محله، فضايي است براي پيداكردن تمام فضاهاي گردشگري، علمي، آموزشي، تفريحي، كتابخانه‌ها و خلاصه بانك اطلاعات محله.