همشهری آنلاین: آیت‌الله غرویان با اشاره به تذکرات فراوان دلسوزان نظام از جمله مقام معظم رهبری به رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی، گفت: هیجانات و احساسات کاذب به بداخلاقی‌های طرف مقابل منجر خواهد شد.

به گزارش ايكنا، آیت‌الله محسن غرویان استاد حوزه، درباره اهمیت مسئله اخلاق سیاسی به ویژه در زمان رقابت‌های انتخاباتی و ضرورت توجه به این مسئله از سوی جریان‌ها و فعالان سیاسی در یک نظام اسلامی، گفت: با عرض تأسف باید گفت در گذشته و در مسیر پیش رو کم کم اخلاق را فدای سیاست کرده‌ایم در حالی که این رابطه باید بالعکس باشد.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) هدف از بعثت خود را مکارم اخلاقی بیان فرمودند اما نوع عملکرد ما نشان می‌دهد که اخلاق، دین و ارزش‌ها در خدمت سیاست شده است که باید برای آن فکری کرد.

غرویان اظهار کرد: دلسوزان نظام و در رأس آنان مقام معظم رهبری در چند سال اخیر تذکرات فراوانی درباره توجه به اخلاق سیاسی و پرهیز از بی‌اخلاقی در رقابت‌های انتخاباتی داده‌اند اما در عمل توجه چندانی به این هشدارها و تذکرات در رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی نشده است.

وی یادآور شد: باید به این مسئله توجه کرد که نوع رقابت سیاسی جریان‌ها به شکلی نباشد که جایگزین رفاقت‌ها و همدلی‌ها شود و صحنه انتخابات، صحنه حساس و آزمایشگاهی بزرگ برای تقوا و رعایت مسائل اخلاقی است.

این استاد حوزه عنوان کرد: افراد سیاسی، گروه‌ها و جناح‌هایی که در یک نظام مبتنی برای آموزه‌ها و معارف اسلامی تنفس می‌کنند باید بیش از پیش به این مسئله توجه کنند و امیدوارم کاندیداها و حامیان آنها در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو حد و حدود مسائل اخلاقی را رعایت کنند و از تهمت‌زنی، افترا و توهین به رقبای خود پرهیز کنند.

آیت‌الله غرویان درباره اینکه برخی ایجاد هیجان‌های ناپسند و حاشیه‌سازی را عاملی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌دانند و رعایت مسائل اخلاقی را عامل کم شدن شور انتخاباتی قلمداد می‌کنند، گفت: باید در پاسخ به این افراد مطرح کرد اگر هیجان را ایجاد کردیم عاقبت این هیجان‌ها می‌شود؟ نهایتا این هیجانات و احساسات کاذب به بداخلاقی‌های طرف مقابل منجر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در نگاه اسلامی، اخلاق مطلق است و نسبی نیست، گفت: ما به عنوان یک مسلمان معتقد در مبانی اخلاقی وظیفه‌گرا هستیم و وظیفه ما رعایت مسائل اخلاقی است و از این منظر نگاه ما به اخلاق غایت‌گرا و نتیجه‌گرا نیست.

غرویان اظهار کرد: اخلاق را باید به خاطر ذاتش رعایت کرد نه اینکه براساس نتیجه تصمیم به رعایت یا عدم رعایت اخلاق گرفت. این که فراوان بیان شده است که «الصدق حسن و الکذب قبیح» باید در مقاطع و زمان‌های حساس از سوی جامعه مشاهده شود.

وی در پایان ابراز کرد: لذا در درجه اول نخبگان جامعه به ویژه در زمان فعلی که انتخابات حساسی پیش روی ماست باید این مسئله را رعایت کنند و به عنوان یک فرهنگ در رقابت‌های سیاسی نهادینه سازند.