همشهری آنلاین: آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: افراد و کاندیداها باید از وعده‌های دروغین به مردم بپرهیزند، نیایند مدینه فاضله‌ای تصور کنند و وعده‌های دروغ و آنچنانی به مردم بدهند، این وعده‌های دروغین ممکن است در برخی ساده لوحان مؤثر واقع شود اما ضررهای بسیاری دارد.

به گزارش خبرگزاری اهل‌ بیت (ع)، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به اهمیت و حساسیت انتخابات پیش رو، افزود: در حکومت اسلامی بايد انتخابات‌ اسلامی باشد؛ در غرب و آمریکا همه رقم قول می‌دهند و زد و بند می‌کنند، از حکومت مادی غیر از این انتظار نمی‌رود؛ اما در شعاع حکومت اسلامی همه انتظار دارند انتخابات هم اسلامی باشد و تمام اصول اخلاقی در آن حفظ شود و صدمه‌ای به هیچ یک از اصول اخلاقی وارد نشود.

وي با تاکید بر اینکه کاندیداها، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی از تخریب یکدیگر بپرهیزند، تهمت‌زنی را کنار بگذارند و از خلاف‌گویی اجتناب کنند، اظهار داشت: این‌ها خلاف شرع بیّن است و در آینده نیز مشکلات بسیاری را همچون کینه و عداوت ایجاد خواهد کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: نکته دیگر این است که باید افراد و کاندیداها از وعده‌های دروغین به مردم بپرهیزند، نیایند مدینه فاضله‌ای تصور کنند و وعده‌های دروغ و آنچنانی به مردم بدهند، این وعده‌های دروغین ممکن است در برخی ساده‌لوحان مؤثر واقع شود اما ضررهای بسیاری دارد و باعث بی‌اعتمادی و فاصله گرفتن از مردم می‌شود.

اين مرجع تقليد با تاکید بر اینکه نامزدهای انتخاباتی صداقت داشته باشند، شرایط و امکانات را در نظر بگیرند و در همان حد وعده بدهند، ابراز داشت: نکته مهم دیگر این که از اسراف و ریخت و پاش در تبلیغات و کارهایی که نشان می‌دهد می‌خواهند رأی بخرند و باعث بدبینی مردم می‌شود بپرهیزند.

ایشان یادآور شدند: باید در حدی که فرد می‌خواهد خود را به مردم معرفی کند و سوابقش را مطرح نماید، هزینه کند، دروغ و ریخت و پاش و اسراف نباید وجود داشته باشد.

نکته دیگری که آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به کاندیداها بیان کرد، لزوم احترام گذاشتن به رأی مردم بود. این مرجع تقليد در این باره خاطرنشان کرد: همه باید به نتایج انتخابات احترام بگذارند، این که هر که بازنده شد بگوید تقلب شد، درست نیست.

این مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: ما از وسوسه در صحت انتخابات خیلی صدمه دیده‌ایم، در زمان‌های گذشته چه حرف‌هایی زدند، چه کارها و اختلافاتی پیش آمد که آثار آن هنوز نمایان است.

وي گفت: مردم نیز در انتخابات وظیفه دارند، به فردی که می‌خواهند رأی دهند تحقیقات لازم را انجام دهند چراکه در اعمال فردی که به او رأی داده‌اند شریک هستند. امیدواریم انتخاباتی پرشور و با استقبال حداکثری مردم و سالم و مفید به حال مردم و جامعه داشته باشیم، ان شاءالله افرادی انتخابات شوند که هم با تقوا و هم با معلومات کافی باشند تا بتوانند گره مشکلات کشور را باز کنند.