روزهاي آلودگي هواي تهران در شرايطي امروز (يكشنبه) نوزدهمين روز متوالي را پشت سر ميگذارد كه به جز تعطيلي 3روزه مدارس و اجراي طرح تشديد برخورد با وسايل دودزا از سوي پليس، هيچ اقدام درخوري براي كاهش آلودگي هوا صورت نگرفته است. ديگر كلانشهرها هم وضعيت بهتري ندارند.
«30ميليون نفر از جمعيت كشور با آلودگي هوا تحتتأثير قرار گرفتهاند.» اين جمله را چندي پيش مهمترين مسئول دولتي مقابله با آلودگي هوا يعني معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيطزيست كشور اعلام كرد. آلودگي هوا يك معضل انساني محيطزيست است كه سالانه بخش قابل توجهي از كشور را دچار مشكلات و محدوديتهاي خود ميكند و مسئوليت مقابله با آلودگي هوا با اين سازمان است اما مسئولان اين سازمان در هفتههاي اخير تنها به ارائه آماري كفايت كردهاند كه وضع عمومي سال 94را بهتر از سالهاي 93و 92ميداند.
- لزوم اجراي مديريت يكپارچه
تجارب متعدد كلانشهرهاي جهان درخصوص آلودگي هوا نشان داده كه براي كنترل آلودگي هوا به مديريت واحد نياز است. نمونههاي چنين مديريتي در شهرهاي مكزيكوسيتي، پراگ، ميلان، برلين، آمستردام، پاريس و لندن موجب شد در كنار بهبود وضعيت سوخت و ساخت ماشينهاي باكيفيت، وارد حوزه طرحهاي ترافيكي محدودكننده نظير طرح كاهش(LEZ) شوند و به سرعت استاندارد تردد در شهر را افزايش دهند.
نتيجه اين شد كه گازهاي آلاينده حاصل از وسايل نقليه در اين شهرها به شاخص هواي پاك رسيد. به علاوه درخصوص مديريت واحد شهري، بودجههاي مورد نظر كاهش آلودگي هوا نيز بدون واسطه در اختيار اين شهرها قرار ميگيرد تا براي نوسازي وسايل نقليه عمومي هزينه شود. شهردار تهران پيش از اين هم بهطور رسمي اعلام كرده بود كه درصورت تفويض اختيارات مربوطه در بحث مديريت واحد و يكپارچه، ميتوان آلودگي هواي تهران را به نحو مشخصي كاهش داد.
اكنون با مقايسه تهران و كلانشهرهاي مذكور اين پرسش در اذهان ايجاد ميشود كه چگونه ميتوان آلودگي هوا را بدون در اختيار داشتن صنايع، كيفيت سوخت و ساير تصميمات مربوطه مديريت كرد؟ محمدباقر قاليباف چندي قبل هم در گفتوگو با همشهري اظهار داشته بود: متأسفانه ارادهاي براي حل ريشهاي آلودگي هوا وجود ندارد و رفع اين معضل متولي واحدي ندارد. به گفته وي، اگر به اندازه صنعت خودروسازي براي جان انسانها ارزش قائل بوديم، وضع خيلي بهتر از اين بود.
- يك سال وعده
يكي از قوانين كه مصوب هيأت وزيران است، استقرار سامانه معاينه فني يكپارچه(سيمفا) است كه قرار بود به مناسبت روزهواي پاك سال گذشته(29دي) اجرا شود تا همه شهرها با استاندارد مشخص و بالا معاينه فني خودروها را انجام دهند.در عين حال ديروز، در هجدهمين روز هواي ناسالم پايتخت معصومه ابتكار دوباره وعده داد كه سيمفا در 29دي امسال بهرهبرداري شود. حال يكسال از وعدهاي كه بدان عمل نشد، ميگذرد.
- دولت بايد حساس باشد
حسين سبحانينيا، نماينده مردم نيشابور گفت: برخي مسائل مانند معضل آلودگي هوا تنها منوط به تصميمگيري از سوي يك سازمان نيست بلكه به جهت كلان بودن موضوع و حساسيت در مورد آن بايد مجموعه دولت وارد ميدان شده و راهكاري براي رفع آن درنظر بگيرند. دولت بايد جديتر و با حساسيت بيشتري وارد عمل شده و راهكار دقيقي براي كاهش آلودگي هوا بينديشد.
- برخورد انفعالي توجيهناپذير است
غلامعلي جعفرزاده ايمنآبادي، نماينده رشت گفت: درخصوص كاهش آلودگي هوا مردم اميدوار نيستند، در كشوري مانند چين مسئولان براي رفع آلودگي هواي شهرهاي شانگهاي و پكن به مردم برنامههاي موردنظر را اعلام و مشخص ميكنند كه در مدت زمان معين چه ميزان از آلودگي كاهش مييابد و دولت متعهد است اما در كشور ما، دولت انفعالي برخورد ميكند.