همشهری آنلاین-علی شاکری: به دنبال ایجاد تشکیلاتی بنام اتحادیه فوتبال از چند سال پیش در ایران که در برگیرنده نمایندگان تیم‌های فوتبالی است، حالا خبر می‌رسد که تیم‌های غیر فوتبالی هم قرار است با ابتکار بهمن سلیمانی، مدیرعامل باشگاه کاله مازندران زیر چتر حمایت اتحادیه تیم‌های باشگاهی توپ و توری قرار بگیرند.

در همین راستا مذاکرات شفاهی با بسیاری از مدیران عامل تیم‌های دولتی و خصوصی در سه رشته (والیبال، بسکتبال و هندبال) انجام شده و همه آنها نیز به نوعی از این حرکت استقبال کرده‌اند. یکی از دلایلی که موجب شده تا هیچکدام از سه رشته توپی مورد نظر به تنهایی نتوانند به صورت مستقل همانند فوتبال در صدد تشکیل این اتحادیه برآیند، بحث بی‌ثباتی حاکم بر این رشته‌ها بوده است. موضوعی که همه ساله برخلاف فوتبال، لیگ‌های این سه رشته و رشته‌هایی از این دست را همواره دستخوش فراز و نشیب فراوان قرار می‌دهد.

در همین خصوص گفت و گویی با بهمن سلیمانی که جدا از مدیرعاملی باشگاه کاله، نایب رئیس فدراسیون بسکتبال است، انجام داده‌ایم تا بیشتر در جریان راه‌اندازی این اتحادیه تازه تاسیس قرار بگیریم.

  • تشکیل اتحادیه توپ و توری از چه زمانی در ذهن شما شکل گرفت و هدف شما از راه‌اندازی این اتحادیه چیست ؟

تشکیل اتحادیه باشگاه‌هایی که غیر از ورزش فوتبال فعالیت دارند از مدت‌ها پیش ذهنم را به خود مشغول کرده بود و پس از آن که با آسیب‌شناسی لازم متوجه شدیم به عنوان نمونه در دو رشته‌ای که باشگاه‌هاي ما (والیبال و بسکتبال) فعالیت دارد، تشکیل مستقل آن به دلایل مختلف از جمله نبود ساختار مناسب باشگاهی مهیا نیست، در صدد برآمدیم تا به فکر ایجاد اتحادیه رشته‌های توپ و توری سه رشته مطرح (والیبال، بسکتبال و هندبال) باشيیم که پس از شروع به کار می‌تواند سایر رشته های توپ و توری را هم به جمع خود اضافه کند. تشکیل اتحادیه یکی از ضرورت‌های امروز هر جامعه‌ای است و کشورهای پیشرفته هم با شکل‌گیری اتحادیه صنفی در همه حوزه‌ها توانسته‌اند اکنون به مدارج بالایی از پیشرفت برسند و به تدریج استقلال پیدا کنند.

در حال حاضر کشورهای در حال توسعه هم در همه حوزه‌ها از جمله ورزش با تشکیل اتحادیه مربیان، بازیکنان، داوران و باشگاه‌ها در همین مسیر مشخص حرکت می‌کنند و متاسفانه در کشور ما با وجود سابقه طولانی شکل‌گیری اتحادیه‌های صنفی، در بحث ورزش به جز فوتبال که زودتر صاحب اتحادیه‌ای شده است، به رغم گردش مالی بالا به خصوص در والیبال، بسکتبال و هندبال شاهد چنین کاری نبوده‌ایم. من فکر مي‌كنم منافع مشترک و استفاده از تجارب و انتقال آن به یکدیگر به عنوان نخستین هدف می‌تواند باعث جمع شدن تیم‌های این سه رشته در زیر یک سقف شود.

  • چقدر فکر می‌کنید فدراسیون‌های این سه رشته ورزشی با شما برای تشکیل این اتحادیه همکاری لازم را داشته باشند؟

حتما با روسای این سه رشته ورزشی پس از تشکیل اتحادیه و دبیرخانه مذاکره خواهیم داشت و قصد ما نیز دخالت در امور اجرایی فدراسیون‌ها نیست. ما می‌خواهیم که فعالیت‌های باشگاه‌های باسابقه حدود 20 ساله توپ و توری بهتر دیده شود و هم ‌اکنون نیز بسیاری از تیم‌ها در این سه رشته فعالیت خوبی در کارهای پایه‌ای و حتی راه‌اندازی لیگ دانش آموزی، تاسیس آکادمی و تقویت زیرساخت‌ها داشته‌اند که اصلا نه از سوی مسئولين وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و نه از سوی فدراسیون‌های ورزشی مربوطه به آنان توجه شده است. ما فقط قصدمان کمک به ورزش و حل مشکلات تیمداری است و این می‌تواند خبر خوشایندی هم برای فدراسیون‌ها و هم برای مسئولين وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باشد.

  • فوتبالی‌ها زودتر از بقیه رشته‌های ورزشی در این زمینه پیشقدم شده‌اند و هم اکنون نیز تشکیلات مستقلی دارند. آیا نمی‌خواهید از تجربیات آنان هم در تشکیل اتحادیه ورزش‌های توپ و توری استفاده کنید؟


چرا و در این خصوص مذاکراتی هم با عزیز محمدی، رئیس اتحادیه فوتبال داشته‌ایم و قرار شده در نخستین نشست ما که به زودی در تهران برگزار خواهد شد، ایشان حضور پیدا کنند و تجربیات خود را در اختیار گروه هیات موسس ما بگذارند.

  • استقبال مدیران عامل سه رشته هندبال، والیبال و بسکتبال از تشکیل اتحادیه چطور بود؟

خوشبختانه همه مدیران باشگاهی در این سه رشته از تشکیل چنین اتحادیه ای استقبال کردند و با توجه به آماده شدن اساسنامه اتحادیه پس از ماه‌ها تلاش از سوی یکی از مدیران اجرایی کارکشته، بعید به نظر می‌رسد با مشکل خاصی روبرو باشیم.

  • با توجه به این که در سه رشته ورزشی یاد شده بی‌ثباتی آزاردهنده‌ای را همه ساله در هنگام برگزاری مسابقات لیگ به لحاظ رفت و آمد تیم‌ها شاهدیم، شما چقدر امیدوار به تاثیرگذاری در این خصوص هستید؟

اول این که ما مدیرانی را دعوت می‌کنیم که باشگاه‌هایشان ثبت شرکت‌ها شده باشند و از کمیسیون ماده 5 وزارت ورزش پروانه گرفته باشند. دوم این که یکی از موضوعاتی که می‌تواند در دستور کار اتحادیه پس از تشکیل و انتخاب هیات موسس یا هیات مدیره و مدیرعامل قرار گیرد، رسیدگی به این موضوع است که لیگ‌های این سه رشته در حال حاضر ظرفیت چند تیم را دارد و چگونه می‌شود با کمک فدراسیون‌های مربوطه برنامه‌ریزی درست‌تری در این خصوص داشت.