يكي از اقداماتي كه تا 25درصد موجب كاهش آلايندههاي جوي ميشود، معاينه فني است. آنگونه كه سرهنگ مراد مرادي معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به ايسنا گفته، آمارهاي راهور نشان ميدهد كه 42.5درصد خودروهاي سواري در شهر تهران مدل ساختشان مربوط به كمتر از 5سال گذشته است. از اينرو طبق قانون اين خودروها نيازي به معاينه فني ندارند. ميزان خودروهاي باقيمانده بررسيهاي ميداني و كار عملياتي پليس نشان ميدهد كه 43درصد از خودروها نيز برگه معاينه فني دارند و اين در بررسي و كنترلهاي پليس نيز مشخص شده است از اينرو ميتوان گفت كه بيش از 85درصد خودروهاي پايتخت داراي برگه معاينه فني هستند و تنها 15درصد از خودروهايي كه اقدام به تردد در شهر ميكنند برگه معاينه فني ندارند.
اين آمار عجيب و شگفت از مجريان قانون معاينه فني درحالي عنوان ميشود كه براساس اعلام ستاد معاينه فني خودروهاي تهران در سالجاري تنها 270هزار خودرو و 128موتورسيكلت از 4235368دستگاه وسايل نقليه فعال پايتخت معاينه فني شدهاند و طبق قانون ديگري كه اجرا نميشود، 12.8درصد وسايل نقليه فرسوده پايتخت شامل 545671دستگاه نميتوانند معاينه فني دريافت كنند. هم اكنون فقط 10درصد خودروهاي شخصي تهران معاينه فني دارند و تفاوت آمار پليس راهور با ستاد معاينه فني خودروهاي تهران حدود 75درصد كل خودروهاي شهر است. مرادي همچنين اعلام كرده كه بخش قابل توجهي از خودروهاي داراي برگه معاينه فني دودزا هستند كه اين موضوع نشان ميدهد معاينه فني به درستي انجام نشده است، از اينرو درخواست پليس اين است كه مسئولان مربوطه نظارت خود بر مراكز معاينه فني را افزايش داده و همچنين تجهيزات اين مراكز را استاندارد و به روزرساني كنند. اين درخواست نيز با قانون اجراي معاينه فني و برچسب صادرشده منافات اساسي دارد چراكه در اين مستندات آمده: «درصورت بروز نقص فني اين گواهي از اعتبار ساقط است.»