البته مهدي چمران تأكيد داشت كه اين واگذاريها بايد همراه با همه الزامات، امكانات، منابع مالي و اختيارات باشد تا بتوان مشكل آلودگي هواي تهران را برطرف ساخت. اين درحالي است كه هنوز بحث مديريت شهري كه طي نامهاي از سوي وزارت كشور به دولت ارسال شده در كميسيونها در دست بررسي است و به هيأت دولت ارسال نشده؛ ضمن اينكه بعد از تصويب طرح مديريت يكپارچه شهري در هيأت دولت موضوع براي تصويب نهايي بايد در صحن مجلس شوراي اسلامي نيز به بحث گذاشته شود.
همچنين با درنظر گرفتن اينكه بهمنماه موعد ارائه بودجه سال آينده شهر تهران است؛ چمران درباره ميزان تحقق بودجه سال94 و رويكرد مديريت شهري در تعيين و تصويب بودجه سال95 شهرداري براي اداره پايتخت در پاسخ به خبرنگار همشهري گفت: بودجه امسال شهرداري تهران بهدليل ركود در ساختوساز طبيعتا بهطور 100درصد محقق نشده است ضمن اينكه گزارش مالي 6 ماهه نخست سال نيز نشان از تحقق 45درصدي بودجه داشت.
وي رويكرد تعيين بودجه سال آينده شهرداري را نيز انقباضي دانست و پيشبيني كرد كه بودجه سال95 نهتنها از بودجه امسال بيشتر نخواهد بود بلكه كمتر هم خواهد شد زيرا معلوم نيست شرايط سال آينده از نظر ساخت وساز بهتر از امسال باشد. بهگفته چمران، ساخت وساز در سال93 نسبت به سال92 تا يكسوم كاهش داشت كه اين ميزان قطعا امسال نسبت به سال93 كاهش بيشتري داشته است.
تأكيد رئيس شوراي شهر تهران اين بود كه در سال آينده شهرداري هيچ پروژه عمراني جديدي را آغاز نخواهد كرد و تنها پروژههايي كه تا 50درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشند در دستور كار اتمام قرار خواهد گرفت. يكي ديگر از رويكردهاي بودجه سال آينده شهرداري پرداخت ديون پيمانكاران و بدهيهاي مردم بود. بهگفته چمران، اين موضوع را در بودجه سال آينده شهرداري بهطور جدي دنبال خواهيم كرد.
چمران بخش ديگري از سخنان خود را به موضوع حسابرسي از شركتهاي تحت پوشش شهرداري تهران اختصاص داد و گفت: بعد از پايان حسابرسي شركتها نوبت به سازمانها، مناطق و بعد معاونتهاي شهرداري ميرسد. اشكالاتي كه به آنها اشاره شده و البته در بسياري موارد اشكال به كمبود يا آماده نبودن اسناد مربوط ميشد. همه اين موارد بهمنظور اصلاح به شهرداري ارسال شده تا در حسابرسي سال آينده اعمال شود. ضمن اينكه براي سال آينده يك حسابرسي تطبيقي نيز بايد انجام شود تا متوجه شويم كه نسبت به سال گذشته چقدر از اشكالات كاسته شده يا ميزان پيشرفتها چقدر بوده است.
چمران در پاسخ به پرسش ديگر همشهري درباره پيشنهاد تعيين حسابرس مشترك از سوي شورا و شهرداري گفت: بهنظر بنده كار پسنديدهاي است. بالاخره 10حسابرس باوجود اينكه اصولشان يكي است اما ميتوانند اختلاف برداشت داشته باشند. به همين دليل فكر ميكنم اگر حسابرسها مشترك باشند حقالزحمهشان هم بهصورت مساوي بين شهرداري و شوراي شهر تقسيم شود و نتيجه بهتري خواهيم داشت. البته همه اين حسابرسان رسمي قسمخوردهاند و جايگاه قانوني دارند.
وي در بخش ديگري از اظهارات خود به موضوع اراضي عباسآباد پرداخت و گفت: در مورد اراضي عباسآباد معتقدم اين موارد هيچ ربطي به شركت عباسآباد ندارد بلكه يك مشكل شهرسازي است. من از ابتدا مخالف ساخت ساختمان 26طبقه در آنجا بودم. مباحث حقوقي پيچيدهاي هم دارد اما در شورايعالي شهرسازي اين تصويب شده است. درباره ساخت وساز در ميدان سپاه نيز چمران گفت: پيشنهاد ما حذف 4طبقه از آن ساختمان بود كه متأسفانه همانطور مانده و تغييري نكرده البته آقاي قاليباف نيز پيگير قضيه هستند.
- مصوبات آلودگي هوا اجرا نميشود
رئيس شوراي شهر تهران از عدماجرايي شدن مصوبات كاهش آلودگي هوا گلايه كرد و گفت: نخستين و مهمترين بخش اين مصوبه توسعه حملونقل عمومي است. همچنين تحقق دولت الكترونيك بهمنظور كاهش سفر و... اما از 12سال پيش كه ما به شوراي شهر آمديم تعداد اتوبوسها 6هزار دستگاه بود الان هم همان است. درحاليكه ما در تهران نياز به 11هزار دستگاه اتوبوس داريم. بايد تمام 6خط مترو تا حالا ساخته ميشد و ميرفتيم سراغ طراحي ساخت 4خط ديگر، كيفيت بنزين بايد ارتقا مييافت و خودروهاي فرسوده بايد از رده خارج ميشد اما هيچكدام به نتيجه صحيح نرسيد.
از نظر چمران با اقدامات كوتاهمدت نظير تعطيلي 3 روزه مدارس يا معادن شن و ماسه نميتوان معضل آلودگي هوا را حل كرد بلكه معادن شن و ماسه بايد براي هميشه تعطيل شوند، از طرفي در بخش حمل ونقل دولت بايد 2هزار ميليارد تومان به حمل ونقل عمومي كمك ميكرد، درحاليكه امسال از سوي مجلس 250ميليارد تومان تصويب شد كه تازه از اين رقم نيز تنها 50ميليارد تومان پرداخت شد كه با اين پول فقط ميتوان 300متر مترو ساخت درحاليكه ما بايد سالانه 30كيلومتر بسازيم. در بخش اتوبوسراني نيز دولت بايد 5. 82 درصد سهم خريد اتوبوس را تأمين كند اما 6سال است كه هيچ اتوبوسي نداده است اين اتوبوسهاي دوكابيني كه در خطوط بيآرتي مشاهده ميشود نيز شهرداري از بودجه خودش خريداري كرده وگرنه معلوم نبود الان چه وضعيتي داشتيم.
- برج باغ نداريم
يكي از خبرنگاران از رئيس شوراي شهر درباره شكست طرح برج باغها و لزوم اصلاح آن پرسيد. وي در پاسخ ضمن استقبال از اصلاحات در اين مصوبه، شكست اين طرح را بيانصافي دانست و گفت: بد اجرا شدن ربطي به قانون ندارد. ضمن اينكه ما اصلا برج باغ نداريم بلكه در مصوبه صراحتا به خانه باغ اشاره شد به اين معني كه در 30درصد مساحت زمين باغ ساخت وساز شود و 70درصد باغ باقي بماند درغير اين صورت اگر غفلتي شده باشد بايد 5برابر درخت كاشته شود دربرخي موارد متخلف بايد بين 200تا 300ميليون جريمه بدهد يكي ديگر از اهرمهاي بازدارنده نيز اين است كه پايان كار به كسي كه اين مصوبه را اجرا نكند، داده نشود. چمران افزود: در همين 3ماهه بيش از يكصد مصوبه درخصوص باغات داشتيم كه نشان از اهميت اين موضوع براي شورا دارد اما دوستان به جاي ارائه راهكارها صحبت از خريد باغها ميكنند حال آنكه ما با پيشبيني بودجه غيرنقد 500ميليارد توماني تهاتري حتي نتوانستهايم بخش كوچكي از باغهاي كن را خريداري كنيم چه رسد به باغات مناطق 1و 2و3.
- گردش باد از سمت منطقه22 متوقف نشده است
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران درباره مسدود شدن كريدور باد تهران كه اين روزها از سوي برخي رسانهها مطرح ميشود نيز اظهاراتي داشت. چمران در پاسخ به اين شائبه گفت: كريدورهاي باد تهران از سمت شهريار است يا درههاي شمال تهران نظير دارآباد. ضمن اينكه اصولا باد كف زميني نداريم. باد در سطح خاصي حركت دارد. مثلا از 80متر به بالا و ما برجي در منطقه22 كه اين تعداد طبقه داشته باشد نداريم. از طرفي هيچ كارشناسي تاكنون دراين باره اظهارنظر قطعي نكرده است اما با اين همه از مدتي قبل خواستار تغيير در طرح تفصيلي منطقه22 و جلوگيري از ادامه بلند مرتبهسازي دراين منطقه شدم اما بايد اين امر به تصويب شورايعالي معماري برسد كه منتظر آن هستيم.