مطالعه تجربههاي جهاني و تدوين اصول اجرايي اين شيوه آموزشي در آموزش و پرورش كشور، قريب به هشت سال طول كشيد تا اينكه در سال 1383 با صدور مجوز راهاندازي 120 مركز آموزش از راه دور، اين شيوه آموزش جاي خود را در سطح كشور پيدا كرد.
شيوه آموزش از راه دور كه تحت مديريت سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش اجرا ميشود با 1722 مدرسه و 200 هزار دانشآموز در داخل و خارج كشور، در سال تحصيلي 94 - 93 وارد بيست سالگي شد.
آموزش از راه دور يك فرصت براي بازماندگان از تحصيل يا علاقمندان بهرهمندي از آموزش است كه با وجود قرار داشتن در سن آموزش اما به دلايلي نظير معلوليت جسمي امكان حضور در مدارس حضوري را ندارند.
آموزش از راه دور در جهان با آموزش مكاتبهاي شروع شده و به تدريج رشد پيدا كرده تا به تسخير فضاي مجازي رسيده است. «آموزش از راه دور» در برخي كشورها به عنوان يك نظام آموزشي و در برخي به عنوان يك روش آموزشي مورد توجه قرار دارد؛ اين نوع آموزش در ايران به عنوان روش آموزشي شناخته ميشود.
ويژگيهاي مدارس آموزش از راه دور، واجدين بهرهگيري از آموزش از راه دور، شيوه آموزش، شيوه تامين معلمان، دورههاي داير آموزش از راه دور و ... در اين روش آموزشي در آموزش و پرورش ايران در جدول آمده است:
ويژگيهاي مدارس آموزش از راه دور |
واجدين بهرهگيري از آموزش از راه دور |
شيوه آموزش |
شيوه تامين معلمان |
دورههاي داير آموزش از راه دور |
شيوه تامين فضاي فيزيكي |
توضيحات |
* دانشآموزان لازمالتعليم |
*آموزش كتاب پايه |
*نيروهاي رسمي آموزش و پرورش |
* نظام قديم |
*فضاي احداثي و خريداري شده |