همشهری آنلاین: با کمک «دنیای ژوراسیک»، «جنگ ستارگان» و فروش فیلم‌ها در کشور چین یک رکورد باکس‌آفیسی دیگر هم شکسته شد.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، فروش باکس‌آفیس جهانی برای اولین بار در تاریخ از مرز ۳۸ میلیارد دلار گذشت. فروش بلیت فیلم‌های بودجه بالا به درجات بالای جدیدی رسید که از جمله آن‌ها می‌توان به چهار فیلم از هفت فیلم پرفروش اول تاریخ اشاره کرد؛ «دنیای ژوراسیک»، «انتقام‌جویان: عصر اولتران»، «جنگ ستارگان: نیرو بیدار می‌شود» و «خشمگین ۷». این چهار فیلم و «مینیون‌ها» هر یك بیش از یک میلیارد دلار بلیت فروختند که اولین باری است که این اتفاق در یک سال رخ می‌دهد.

این فیلم‌ها به باکس‌آفیس آمریکای شمالی کمک کردند تا از آمار فروش‌های ضعیف سال ۲۰۱۴ فاصله بگیرد و میزان فروش بلیت‌های داخلی‌اش با افزایشی ۶.۳ درصدی، به بیش از ۱۱ میلیارد دلار برسد. باکس‌آفیس در کشور چین هم سال خوبی را پشت سر گذاشت و با فروش کل بلیت‌های ۶.۸ میلیارد دلار، رشدی نزدیک به ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل داشت. این رشدها به وجود این رخ دادند که اقتصاد چین کند شد و به کمترین میزان رشد خود در یک دهه قبل - یعنی ۷ درصد - رسید.

چین تنها کشور دردسردار دنیا نبود. واحد پول روسیه به نوسان و بالا و پایین رفتن خود ادامه داد، یورو نسبت به دلار ارزشش را از دست داد و بحران قرض یونان باعث شد موج‌هایی از شوک به سراسر اروپا فرستاده شوند. اما با وجود تمام این شلوغی‌ها، سینما رفتن محبوب باقی ماند اما واحد پول ضعیف‌تر اروپا باعث شد فروش خارجی فیلم‌های بودجه بالای آمریکایی ضربه بخورد.

آخرین فروش‌های بلیت هنوز در حال محاسبه هستند و این شانس وجود دارد که رقم رسمی به ۴۰ میلیارد دلار نزدیک‌تر باشد. در حال حاضر، فروش بین‌المللی حداقل ۳.۵ درصد نسبت به فروش رکوردشکن ۳۶.۷ میلیارد دلاری سال گذشته و ۵.۸ درصد از ۳۵.۹ میلیارد دلار فروش سال قبل‌تر بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر با نگاه به آینده می‌بینیم بازار فیلم در سال ۲۰۱۶ با مشکلاتی رو به رو خواهد شد. نگرانی‌هایی مبنی بر این وجود دارند که باکس‌آفیس ۲۰۱۶ نتواند از فروش سال قبل پیشی بگیرد چون فیلم‌هایی مثل «بتمن مقابل سوپرمن: طلوع عدالت» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» نمی‌توانند در سطح فروش «جنگ ستارگان» و «دنیای ژوراسیک» ظاهر شوند.