تبعات آلودگي هوا در شهر 9ميليون نفري تهران و ساير كلانشهرهاي كشور، هر از چند گاهي دامنگير شهروندان ميشود و معاينه فني راهحلي است كه سالها قانون بدان تمركز كرده است.
ديروز نشستي خبري به مناسبت انتقادهاي اخير پليس به موضوع معاينه فني در مركز معاينه فني نيايش برگزار و در آن اعلام شد كه خودروهاي خدمت پليس تهران نيز مانند ميليونها خودروي كشور به مراكز معاينه فني مراجعه نميكنند. در هفته اخير پس از آنكه آلودگي هوا بسياري از بيماران را راهي اورژانسها و تختهاي بيمارستاني كرد، آمار شگفت پليس از معاينه فني تهران اعلام شد. سردار حسيني در اينباره اعلام كرده بود كه بيش از ۵۰ درصد خودروهاي داراي معاينه فني تهران به وسيله ارتباط و دلالي برگه گرفتهاند.
از 3.7ميليون خودروي تهران ۴۵ درصد، زير ۵ سال ساخت هستند و نياز به معاينه فني ندارند. وي افزوده بود: در بررسي ميداني ما ۴۳ درصد داراي برگ معاينه فني هستند و خودروهاي فاقد معاينه فني كمتر از ۱۳درصد است. مقايسه اعداد اعلامي مراجعان از سوي ستاد مركزي معاينه فني و پليس اختلاف رقم 1.6ميليون خودرويي را نشان ميدهد. در شهر تهران و مراكز مجاز استان تهران 450هزار خودرو معاينه فني مجاز گرفتهاند اما پليس اين عدد را 1.8ميليون خودرو ميداند.
سيدنواب حسينيمنش، قائممقام ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي شهر تهران در نشست خبري ديروز اعلام كرد كه از 17ميليون خودروي موجود كشور، بيش از 10ميليون خودرو در كشور واجد شرايط دريافت برگه معاينه فني هستند.
اكنون قريب به 7ميليون خودرو در كشور فاقد معاينه فني هستند. در تهران نيز بهرغم وجود 3.7ميليون خودرو، امسال تنها 300هزار خودرو به مراكز مجاز معاينه فني مراجعه كردهاند. اين درحالي است كه به گفته پليس راهور بالغ بر 2ميليون خودرو واجد شرايط معاينه فني است. انتقاد حسينيمنش اين بود كه در موضوع آلودگي هوا انگشت اتهام بهسمت معاينه فني گرفته شده و همه ميگويند معاينه فني مسبب آلودگي هواست. براساس مطالعات دانشگاه صنعتي شريف اگر همه خودروهايي كه در شهرتهران تردد دارند و واجد شرايط معاينه فني هستند بهينه شده و معاينه فني داشته باشند، 10درصد در موضوع آلودگي هوا تأثيرگذار است، پس نميتوان گفت معاينه فني جور همه آلودگي هوا را ميكشد.
- 18تست براي يك كاغذ پاره؟
پرداختن به موضوع كاغذ پارهخواندن برگه معاينه فني، محور ديگر بحث بود كه قائممقام ستاد مركزي معاينه فني تهران به همشهري گفت: اكنون 17تست مكانيكي و يك تست ظاهري در فرايند معاينه فني مراكز مكانيزه انجام ميشود. همچنين روند گرفتن معاينه فني در مراكز تهران، مكانيزه و يكپارچه مديريت ميشود و تمامي تستها منظم و از طريق نرمافزار مكانيزه انجام ميشود. از هر خودرو نيز يك دستگاه عكس ميگيرد و بدون آن برچسب و برگهاي صادر نميشود. قائممقام ستاد مركزي معاينه فني شهر تهران با تأكيد بر اينكه از 17ميليون خودروي موجود در كشور طي سالجاري تنها 3ميليون خودرو براي دريافت معاينه فني مراجعه كردهاند، گفت: چطور ميليونها خودرو در شهرها تردد دارند، بيآنكه برخوردي از سوي پليس با آنها صورت گيرد. حسينيمنش با اشاره به اينكه طي هفتههاي اخير شاهد چندين فقره برچسب غيرمجاز از مراكزي كه حتي وجود ندارند بوديم، گفت: بهعنوان مثال برچسب معاينه فني از مركزي به نام فرجام صادر شده كه حتي در شهر تهران وجود ندارد. پس انتظار داريم پليس با چنين مراكزي و با چنين تخلفاتي برخورد كند.
- كاش معاينه فني 4فصل شود
ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي شهر تهران به جد دنبال آن است كه ارائه برگه معاينه فني در تمام فصول الزامي شود. يكي از عوامل موفقيت اين برنامه جديت پليس است اما متأسفانه رئيس پليس راهور تهران با حضور در يك برنامه تلويزيوني تمام تحقيقات و پژوهشهاي چند ساله دانشگاه صنعتي شريف را جزوه ميخواند و اين نشان ميدهد كه پليس اعتقادي به معاينه فني ندارد. متأسفانه پليس تنها به جريمه نقدي خودروهاي فاقد معاينه فني اكتفا ميكند، اين در حالي است كه براساس قانون، پليس بايد مانع تردد اينگونه خودروها شده و ضمن فك پلاك، آنها را به تعميرگاه هدايت كند، اما اكنون اين مهم اجرا نميشود.