تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰

سیدشهاب‌الدین حسینی که در نخستین روزهای آذرماه دلیل پذیرفتن حکم مشاور دبیر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر را «کمک به بالا رفتن کیفیت» و «افتادن اتفاق‌های دل‌انگیز» در این دوره اعلام کرده بود، در واکنش به اظهارنظر محمد حیدری درباره «آشغال‌های دوست‌داشتنی» عطای ماندن در این سمت را به لقایش بخشید.

به گزارش همشهري، در شرايطي كه موضوع طراحي پوستر فيلم فجر امسال همچنان بحث داغ محافل هنري و رسانه‌اي است و واكنش‌ها به بيرون ماندن برخي فيلم‌ها از گردونه رقابت در بخش‌هاي رسمي ادامه دارد، حالا دبير نوپاي جشنواره سي و چهارم بايد با موضوع كناره‌گيري بازيگر سرشناس سينما از سمت مشاور هنري خود كنار بيايد و راهي براي توجيه اين ماجراي عجيب و جالب به‌ويژه براي افكار عمومي آن هم پس از تعريف و تمجيدهاي نشست خبري بيابد.

حسيني كه «برادرم خسرو» را در بخش نگاه نو فيلم فجر دارد و «امتحان نهايي» و «سايه‌هاي موازي» با بازي او از راه يافتن به اين دوره بازماندند، 50روز پس از دريافت حكم مشاور هنري دبير جشنواره فيلم فجر با نوشتن نامه‌اي سرگشاده از حضور در اين سمت كناره‌گيري كرد. ظاهرا دليل اصلي اين اقدام حسيني اطلاق عنوان «معضل» به فيلم پرحاشيه محسن اميريوسفي در نشست خبري است؛ فيلمي كه آقاي مشاور هم در مقام بازيگر در آن حضوري پررنگ دارد.

حسيني در نامه كناره‌گيري خود با اشاره به اينكه «تصور مي‌كردم در اين دوره وجود نگاهي نو و انديشه‌اي تازه موجب تكرار نشدن اشتباه‌ها و رفع كمبودهاي دوره‌هاي گذشته خواهد شد»، معضل ناميدن فيلمي كه با مجوز وزارت ارشاد ساخته شده را «نشانگر بطلان تصور پيشين» خود دانسته و آورده است: اينجانب به‌عنوان بازيگر فيلم مذكور در جهت كاهش معضلات دبير محترم جشنواره فيلم فجر از سمت مشاور جشنواره سي و چهارم اعلام كناره‌گيري مي‌كنم.

  • معرفي 11مستند برگزيده

همزمان با اين ماجراها، هيأت انتخاب بخش مستند جشنواره فيلم فجر شامل محمدرضا اصلاني، مجيد خالقي سروش، مرتضي شعباني، آزاده بيزار گيتي و آرش لاهوتي كار خود را با معرفي 11فيلم حاضر در بخش رقابتي به پايان رساند. مستندهاي برگزيده بخش مسابقه فيلم فجر سي‌وچهارم عبارتند از:« A 157» بهروز نوراني‌پور، «آزادي» رضا فرهمند و كميل سهيلي، «اهالي خيابان يكطرفه» مهدي باقري، «خوان بي‌خان» هادي معصوم‌دوست، «خاطرات خانه متروك» مهدي فارسي، «رؤياهاي دم صبح» مهرداد اسكويي، «زمناكو» مهدي قربانپور، «فصل هرس» لقمان خالدي، «كارنامه بنياد كندي» محمد جعفري و آذر مهرابي، «مجتبي» محمدحسن دامن‌زن و «همراه با فرات» فرشاد اكتسابي.