دبیران شورایاران محله‌های تهران صبح روز پنجشنبه در باغ موزه دفاع‌مقدس گردهم آمدند تا همایشی با حضور محمدباقر قالیباف، معاون فرهنگی - اجتماعی وی، همچنین مرتضی طلایی و چند عضو دیگر شورای شهر تهران با موضوعات پیرامون شورایاری‌های پایتخت برگزار شود.

شهردار تهران در اين همايش اعلام كرد كه خوشبختانه امروز شوراياري‌ها از آب و گل درآمده‌اند و ديگر مثل گذشته نهالي كوچك در مزرعه نيستند كه كسي بتواند آنها را لگدمال كند. قاليباف گفت: زماني درشهر تهران عده‌اي به‌دنبال اين بودند كه شوراياري‌ها را منحل كنند اما اقدامات تأثيرگذار شما باعث شد كه دولت شوراياري‌ها را براي ساير شهرها نيز درنظربگيرد. وي با اشاره به اينكه انقلاب اسلامي ما با حضور مردم در صحنه به پيروزي رسيد، تأكيد كرد: تداوم انقلاب نيز در گرو همين حضور است. به گفته وي درجنگ 8 ساله نيز مردم توانستند جنگ را اداره كنند.

شهردار تهران در ادامه به نياز يك‌مديريت جامع درهمه بخش‌هاي كشور تأكيد كرد. به عقيده وي، براي اينكه نظام اداري و اجرايي كشور مسير خود را پيدا كند، مفاهمه بين‌بخشي نياز است چراكه در خيلي از كارها بخشي عمل مي‌كنيم و فقط خودمان را مي‌بينيم. قاليباف با بيان اينكه مردم نبايد از حضور شوراياران درمحلات نااميد شوند، تأكيد كرد: شما بايد مطالبه گري را با قدرت انجام داده، تذكرات خود را پيگيري كنيد و در صحن شوراي شهر مطالبات خود را عنوان كنيد.

  • نگاه به درآمد‌زايي سراهاي محله كاملا اشتباه است

نايب‌رئيس شوراي شهر تهران هم در همايش دبيران شوراياري گفت: ما الان سازوكار نظام تصميم‌سازي از پايين به بالا را فراهم كرده‌ايم اما اين موضوع بستگي به اين دارد كه چطور اين سازوكار اجرايي شود.

مرتضي طلايي با بيان اينكه انتظار دارد شوراياران هم از جنبه كمي، تشكيل جلسات را در جدول زمانبندي‌هاي مناسب انجام دهند و هم از جنبه كيفي، مصوبات را غني كنند تا مسئله‌اي را در محله حل كنند، اضافه كرد: وقتي ايده‌اي مناسب در محله‌اي مورد توجه قرار گيرد، در شوراي شهر آن‌را به كميسيون مربوطه برده و پس از كامل شدن به‌صورت طرح در شورا تصويب خواهند كرد. طلايي البته در ادامه اعلام كرد كه از وضع موجود سراهاي محله راضي نيست چراكه كلاس‌هايي در سراها برگزار مي‌شود كه در راستاي اهداف آنها نيست.

وي تأكيد كرد كه هدف از راه‌اندازي سراهاي محله درآمد‌زايي نبوده و نيست و اينها بهانه است. وي تأكيد كرد كه بايد در هر محله براي حضور حداكثري مردم در انتخابات پيش‌رو نيز برنامه‌ريزي شود اما اين گروه و آن گروه حق ندارند از امكانات و شرايط نهاد اجتماعي شوراياري براي اهداف سياسي خود استفاده كنند.

  • امضاي تفاهمنامه شوراياري با 5‌نهاد

در همايش دبيران شوراياران محله‌هاي تهران، تفاهمنامه‌اي با رياست سازمان آموزش و پرورش شهر تهران و معاونت اجتماعي قوه قضاييه در موضوع پيشگيري از وقوع بزه به امضا رسيد. همچنين تفاهمنامه‌اي با سازمان آب و فاضلاب استان تهران در بحث شبكه فاضلاب و مشكلات آن در محله‌ها ازجمله تعرفه‌ها و انشعابات منعقد شد. روز پنجشنبه تفاهمنامه‌اي ميان ستاد شوراياري‌هاي و سازمان زيباسازي شهرداري تهران به امضا رسيد تا در راستاي ساماندهي سيما و منظر شهري تنديس‌ها و بيلبوردهاي محله‌ها سر و شكل بهتري نسبت به گذشته پيدا كنند. روز گذشته (جمعه) نيز تفاهمنامه‌اي با شركت برق منطقه‌اي با حضور وزير نيرو درمراسم افتتاح پروژه‌هاي شركت برق منطقه‌اي منعقد شد.

  • رونمايي از كارت شهروندي ويژه شوراياران

در همايش دبيران شوراياري محله‌هاي شهر تهران از كارت شهروندي ويژه شوراياران رونمايي شد. اين كارت در پي تفاهمنامه‌اي ميان بانك شهر و ستاد هماهنگي شوراياري‌ها صادر شده است. اين كارت نه‌تنها نقش كارت شناسايي شوراياري‌ها را دارد، بلكه امكان انجام كليه خدمات بانكي و استفاده از خدمات شهرداري داخل شهر مانند اتوبوسراني و مترو را نيز براي شوراياران فراهم مي‌آورد. همچنين در گام‌هاي بعدي و براساس مذاكرات با شهرداري تهران اين كارت خدمات ويژه شهرداري مانند استفاده از مراكز تفريحي، ورزشي و رستوران‌ها و تخفيف‌هاي خاص را نيز براي شوراياران در بر خواهد داشت.