بخش 20 هزار نفری طالقان در 65 کیلومتری شمال ساوجبلاغ، یکی از جاذبه های تاریخی، طبیعی و توریستی این شهرستان است که به دلیل کمبود امکانات با مسائل و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند.

مهر: این بخش تاریخی که زادگاه مردان بزرگی همچون آیت الله طالقانی و جلال آل احمد است، به دلیل مشکلات مختلف بهداشتی، آموزش، امنیتی و... با مهاجرت بی رویه روبه رو بوده و به یکی از مناطق مهاجر فرست کشور تبدیل شده است.

براساس این گزارش، کم توجهی مسئولان به منطقه در سالهای اخیر منجر به روانه شدن تعداد زیادی از جمعیت منطقه به تهران و سایر شهرهای اطراف شده، به نحوی که با ادامه روند موجود باید منتظر بود طالقان به مرور خالی از سکنه شود.

بیکاری، کمبود امکانات تحصیلی، بهداشتی، جاده، آب، برق و گاز از عمده ترین مسائل مردم منطقه است. در حالی که آبگیری سد طالقان از چندی پیش آغاز شده، ساکنان این منطقه از آب سالم و برق کارآمد محروم هستند.

از سوی دیگر این بخش برای دسترسی به ادارات و ارگانهای مختلف با مسائل بسیاری روبه رو است.طالقانی ها برای دسترسی به ادارات ساوجبلاغ 65 کیلومتر و نهادهای و سازمانهای مستقر در تهران، 135 کیلومتر راه می پیمایند و همین امر تاثیر فراوانی روی خالی شدن منطقه از جمعیت داشته است.

از سوی دیگر طالقان در بن بست قرار دارد و طرح جاده ای که قرار است آن را از بن بست خارج کند هنوز به پایان نرسیده است. نبود یک مرکز درمانی قوی با توجه به حادثه خیز بودن منطقه به خصوص برای مسافران و گردشگران از عمده مسائل منطقه است و از دست رفتن بیماران در مواقع بحران اتفاقی است که فراوان گزارش می شود.

از سوی دیگر خود شهرستان ساوجبلاغ در زمینه امکانات بهداشتی و درمانی با کمبودهای فراوانی روبه رو است و از این جهت به شهرهای اطراف از جمله کرج وابسته است.

طالقان به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی خود باید حفظ و احیا شود و در این راه بیش از هر چیز نیازمند توجه و حمایت مسئولان است.محمدحسین نژادفلاح نماینده شهرستانهای ساوجبلاغ، نظرآباد و بخش طالقان در مجلس شورای اسلامی ، در این خصوص به خبرنگار اجتماعی مهر گفت: در چند سال گذشته حدود نیمی از روستاهای بخش طالقان خالی از سکنه شده است.

وی افزود: از مجموع 164 روستای بخش طالقان هم اکنون 73 روستا هیچ جمعیتی ندارد و به سمت مخروبه شدن و فراموشی پیش می رود. نژادفلاح اظهار داشت: اصلی ترین علت مهاجرت های منطقه، کم توجهی مسئولان در سالهای گذشته است که جا دارد جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: رفع مشکلات بخش طالقان در زمینه های بهداشتی، آموزشی و امنیتی نیازمند تلاش شبانه روزی مسئولان است.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس ادامه داد: ارتقای سطح تشکیلات اداری در بخش طالقان و گسترش امکانات اقتصادی، رفاهی و اشتغالزا، نقش موثری در جلوگیری از مهاجرتهای بی رویه از این بخش دارد.

وی با اشاره به توانمندی های منطقه یادآور شد: طالقان به لحاظ زمین های کشاورزی، باغی و دامپروری از استعداد قابل توجهی برخوردار است و توسعه آن نیازمند حمایت است.