همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از آغاز بیمه تاکسیرانان در سراسر کشور و مرحله دوم وام‌های دو میلیون تومانی بدون ضامن و سود به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خبر داد.

به گزارش فارس،‌ سیدتقی نوربخش در نشست خبری که امروز برگزار شد درباره بیمه تاکسیرانان، اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که سازمان تأمین اجتماعی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها در سال 1389 داشت منعقد شد نسبت به بیمه تاکسیرانان اقدام شود.

وی افزود: متأسفانه دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها در سال‌های گذشته تنها حدود 10 درصد از منابع لازم را برای بیمه تاکسیرانان پرداخت کرده بود.

وی اظهار داشت: تأمین اجتماعی در صورت تأمین منابع لازم از سوی دولت نسبت به اقشار مختلف جامعه از جمله رانندگان درون شهری، برون شهری، صیادان، قالیبافان و یا دیگر اقشار کم‌درآمد اقدام می‌کند.

وی افزود: در سال 94 به دلیل مشکلات هدفمندی یارانه‌ها و نبود منابع کافی دولت نتوانست تعهدات خود را در خصوص بیمه تاکسیرانان عمل کند که با پیگیری‌های سازمان تأمین اجتماعی و موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور توانستیم بیمه تاکسیرانان را اجرایی کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد:‌متقاضیان بیمه تاکسیرانان در تهران و شهرستان‌ها می‌توانند با مراجعه به شعب تأمین اجتماعی نسبت به تحت پوشش قرار گرفتن خود و خانواده اقدام کنند.

وی افزود: در حال حاضر مشکلی برای تحت پوشش قرار دادن تاکسیرانان نداریم و این امکان فراهم شده که تاکسیرانانی که از بهمن سال 93 لیست آنها به شعبه‌های تأمین اجتماعی داده شده نسبت به برقراری بیمه خود اقدام کنند.

نوربخش یادآور شد: در حال حاضر یک میلیون نفر راننده درون و برون‌شهری تحت پوشش بیمه هستند که پیش‌بینی می‌شود 15 هزار راننده تاکسی نیز به این آمار اضافه شود.

وی درباره پرداخت حق بیمه تاکسیرانان اظهار داشت: 13.5 درصد حق بیمه تاکسیرانان را دولت و 13.5 درصد دیگر را راننده تاکسی پرداخت می‌کند.

نوربخش تأکید کرد: تأمین اجتماعی به تکالیفی که منابع آن تأمین نشده است نمی‌تواند عمل کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار میلیارد تومان از سازمان هدفمندی یارانه‌ها طلب داریم که در طی سه سال دولت دهم 200 میلیارد تومان پرداخت شد و توانستیم در طول یک سال 670 میلیارد تومان از مطالبات خود را دریافت کنیم.

وی افزود: افرادی که به عنوان قالیبافان و یا کارگران ساختمانی بیمه شده‌اند ولی مشغول به این کار نیستند بیمه آنها حذف خواهد شد.

وی درباره بیمه کارگران ساختمانی نیز اظهار داشت:‌ امسال 250 هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که در مجموع یک میلیون و یکصد هزار نفر در سراسر کشور تحت پوشش بیمه هستند.

نوربخش درباره صدور کارت هوشمند درمان و یا نسخ الکترونیک که طرح پایلوت آن در استان یزد آغاز شد، اظهار داشت:‌ در این خصوص با وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و امیدواریم تا سال 95 نسبت به اجرای نسخ الکترونیک در سایر استان‌های کشور نیز اقدام کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در راستای ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های تأمین اجتماعی 80 میلیارد تومان اختصاص یافته است و هر بیمارستان تأمین اجتماعی بر اساس کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهد ستاره دریافت می‌کند.

وی درباره مرحله دوم وام بازنشستگان تأمین اجتماعی اظهار داشت: مرحله دوم وام بازنشستگان از بهمن ماه با اختصاص 40 میلیارد تومان آغاز می‌شود.

نوربخش یادآور شد: به بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی دو میلیون تومان وام بدون ضامن و سود داده می‌شود که مرحله اول آن با اختصاص 40 میلیارد تومان به پایان رسیده است.