روزنامه واشنگتن پست با اشاره به برگزاری نشست معاونان وزرای امور خارجه 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران، از مخالفت روسیه و چین با افزایش تحریم‌های ایران در شرایط کنونی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال برطرف‌کردن شبهات درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران است، خبر داد.

به نوشته این روزنامه، مقامات اروپایی و آمریکایی حاضر در نشست 1+5 تأکید کردند که روسیه و چین نه‌تنها با زمان‌بندی طرح قطعنامه سوم و تدوین پیش‌نویس آن مخالفند، بلکه مفاد پیشنهاد شده در این پیش‌نویس را نیز قبول ندارند و این موضوع باعث شده است که این گروه دچار انشعاب شود.

واشنگتن‌پست به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا نشست‌ اخیر 1+5 را که روز جمعه انجام شد، جدی و سازنده توصیف کرد، اما تأکید کرد که مسکو و پکن معتقدند باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت داده شود تا بر اساس توافق‌‌های انجام شده با تهران به راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران بپردازد.

اما یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه موافقت‌نامه ایران و آژانس برای تبیین ابعاد فعالیت‌های هسته‌ای تهران لازم است، آن‌را ناکافی خواند و ادعا کرد با توجه به اینکه طرح اقدام نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در آینده تضمین کند، لذا نمی‌توان به آن اکتفا کرد.

به هر حال به نوشته واشنگتن‌پست، شرکای آمریکا در 1+5، تلاش‌های جمعه گذشته و همچنین جمعه آینده آمریکا در نشست وزرای امور خارجه گروه 6 را تلاش‌های نهایی واشنگتن برای جلب اعتماد روسیه و چین در جهت افزایش تحریم‌های ایران می‌دانند.

ایسنا نیز به نقل از روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد: دورنمای شکست در افزایش تحریم‌های ایران، فرانسه و انگلیس را بر آن داشته است که از کشورهای اتحادیه‌ اروپایی بخواهند مسیر خودشان را طی کنند و به دنبال تحریم‌های خارج از شورای امنیت که چندی پیش فرانسه از آن سخن گفته بود، باشند، اما حتی این مسئله هم از حمایت غالب برخوردار نیست و آلمان با آن مخالف است.

هرچند که روپرت پولنز، رئیس کمیته امور خارجی پارلمان آلمان روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت: دولت ائتلافی آنجلا مرکل از تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت می‌کند.

همچنین روزنامه تایمز گزارش داد: رئیس‌جمهوری آمریکا ممکن است سازمان ملل را کنار گذاشته و به جای آن با متحدان اروپایی‌اش در راستای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه برنامه هسته‌ای ایران کار کند.

توافق پاریس و واشنگتن

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه که چند روز پیش، اظهارنظر جنجالی وی در مورد ایران با واکنش‌ گسترده بین‌المللی مواجه شد، در سفر به آمریکا و در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود نیز ابراز امیدواری کرد که دیدگاه‌های روسیه و چین برای افزایش تحریم‌های ایران به دیگر اعضای 1+5 نزدیک‌تر شود.

کاندولیزا رایس هم در این کنفرانس خبری گفت: آمریکا و فرانسه درباره چگونگی اعمال فشار علیه ایران توافق دارند.

هشدار لاوروف

در همین حال سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی نسبت به هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد و گفت که چنین اقدامی می‌تواند در انتقال نفت به کشورهای غربی اختلال ایجاد کند.

مخالفت آلمان با نظر سارکوزی

هفته نامه  اشپیگل آلمان در گزارشی مخالفت کشورش را با درخواست فرانسه برای اعمال تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران اعلام کرد.

به گزارش فارس، اشپیگل  نوشت: فرانک والتر اشتاین‌مایر طی این هفته آماده مذاکرات سخت در این باره با 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است تا تصمیم‌گیری لازم درباره این که سازمان ملل تدابیر تنبیهی تازه‌‌ای علیه ایران در پیش گیرد یا خیر اتخاذ شود.

این هفته‌نامه اعلام کرد گزارش آن بر اساس اظهارات مقامات ارشد در دفتر اشتاین‌مایر مطرح شده است.

این هفته‌نامه افزود که دفتر اشتاین‌مایر اطلاعاتی را آماده کرده تا در مذاکرات در سازمان ملل ارائه کند و در آن تصریح شده شرکت‌های بزرگ فرانسوی همچنان مشغول تجارت با ایران هستند و رویکرد خود را با وجود تحریم های کنونی تغییر نداده‌اند.‍[در همین ارتباط]

برچسب‌ها