همشهری آنلاین - علی شاکری: هفدهمین دوره رقابت‌های هندبال جام ملت‌های آسیا (انتخابی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۷ فرانسه) از روز جمعه این هفته (۲۵ دی) در منامه بحرین در حالی آغاز می‌شود که بحرینی‌ها جدا از دیر فرستادن ویزای تیم ملی ایران، به گفته رئیس فدراسیون هندبال رسما به کاروان ایران اعلام کرده‌اند که با توجه به مسائل پیش آمده اخیر خود را برای مقابله با انواع و اقسام حاشیه‌ها و کارشکنی‌ها آماده کنند.

سید ابوالحسن مهدوی در گفت و گوی تفصیلی با همشهری آنلاین با اشاره به این موضوع می‌گوید: «ما نیز بیکار ننشسته‌ایم و در همین زمینه در حال رایزنی با وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور خارجه هستیم که با هماهنگی آنها چه تصمیمی اتخاذ کنیم .»

دو سال پیش در شانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا هم که در منامه برگزار شد و تیم ملی ایران برای نخستین بار موفق به كسب مقام سوم و راه‌یابی به مسابقات جهانی 2015 قطر شد، با وجود آن که شرایط و روابط دو کشور مثل امروز نبود هم، میزبان، انواع و اقسام فشارهای روحی را متوجه تیم ایران کرده بود و حالا امروز خود پیشاپیش و رسما اعلان حاشیه‌سازی داده است. این در حالی است که دو تیم ایران و بحرین به همراه عربستان، امارات و لبنان در یک گروه قرار دارند و تیم ملی هندبال ایران نیز قرار است صبح چهارشنبه 23 دی ماه تهران را به مقصد منامه ترک کند.

  • آقای مهدوی حرف حساب بحرینی‌ها چیست و چرا برخلاف روح و فلسفه ورزش، هنوز بازی ها آغاز نشده تهدید به کارشکنی می‌کنند؟

آنها در حالی که ویزای تمامی کشورهای شرکت‌کننده را ده روز پیش فرستاده‌اند، ویزای تیم ایران را سه روز به شروع مسابقات داده‌اند و حتی گفته بودند که شاید به دو سه بازیکن ویزا ندهند. از طرف دیگر رسما گفته‌اند انتظار نداشته باشید که به هنگام پخش سرود ایران، تماشاگران و بازیکنان ما طبق عرف مرسوم بین‌المللی عمل کنند. البته ما در این زمینه رایزنی‌های لازم را با مسئولين وزارت ورزش و امور خارجه انجام می‌دهیم و تلاش خواهیم کرد که در سایه ارزش‌های ناب نظام مقدس جمهوری اسلامی با حفظ آرامش، همه این ترفندها را نقش بر آب کنیم .

  • با چنین پیش‌زمینه‌ای چقدر به موفقیت تیم ملی هندبال در این رویداد آسیایی خوشبینید؟

اعضای تیم ملی هندبال بسیار با روحیه بالا تمرینات آماده‌سازی را در اروپا و کیش پشت سر گذاشته‌اند و با چهره‌ای مصمم به کسب مقام و راه‌یابی مجدد به مسابقات جهانی می‌اندیشند. من خودم پیش‌بینی‌ام این است که علی‌رغم همه مشکلات پیش رو، دو تیم ایران و قطر بازی فینال را برگزار خواهند کرد.

  • ظاهرا سهمیه آسیا برای مسابقات جهانی هندبال هم افزایش پیدا کرده است؟

درست است. قبلا سهمیه آسیا سه تیم بوده و در این دوره با توجه به صعود از قبل قطر به عنوان نایب قهرمان جهان، 4 تیم دیگر می‌توانند به رقابت‌های جهانی 2017 فرانسه صعود کنند.

  • با این حساب ایران بخت خوبی برای راه‌یابی مجدد به رقابت‌های جهانی را دارد؟

صد در صد این اتفاق دوباره خواهد افتاد.

  • با توجه به همگروهی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در دور مقدماتی، نگران زد و بند پنهانی آنان با هم، به خصوص عربستان و بحرین در بازی آخر نیستید؟

چرا، اما ما تیم قدرتمندی هستیم، ولی در همین حال با توجه به این که عربستان و بحرین در بازی آخر با هم بازی می‌کنند ما نباید به هیچ کدام از دو تیم ببازیم و فرصت زد و بند احتمالی را به این شکل از آنان بگیریم.

  • بودن داوران بی‌طرف اروپایی هم در دوره‌های اخیر جلوی خیلی از این زدو بندها را گرفته است.

از روزی که این اتفاق افتاد، نگرانی‌ها کمتر شده و خوشبختانه در این دوره هم دو کوبل داوری از اروپا حضور دارند.

  • به تابعیت در آمدن یکی از لژیونرهای ایرانی در مجارستان هم خیلی خبرساز شد، نمی‌شد جلوی این اتفاق را گرفت؟

ایمان جمالی از 4 سال پیش قصد پیوستن به تیم ملی مجارستان را داشت و امسال تصمیمش را بالاخره عملی کرد. وی معتقد بود که اگر در ایران آسیب ببیند، کسی به فکرش نیست و این در حالی است که چنین تفکری از بیخ و بن غلط است و در مجارستان هم هیچ اتفاقی برایش نخواهد افتاد. او مدیون این مملکت است و در این کشور و با سرمایه آن توانسته راهی اروپا شود و نباید چنین تصمیمی می‌گرفت.

  • الان هم که برادران استکی به بهانه‌های مختلف به تیم ملی پشت کرده‌اند و در بحرین تیم ملی را همراهی نمی‌کنند و فقط موسوی می‌آید.

الله‌کرم استکی طبق قراردادش با باشگاه مونت‌پلیه اولویتش را رقابت‌های باشگاهی ذکر کرده و به این دلیل و درگیری با بازی‌های باشگاهی گفته که نمی‌تواند تیم ملی را همراهی کند و سجاد استکی هم با مشکل شخصی چنین تقاضایی را داشته و عنوان کرده که فدراسیون باید پول حل مشکلش را بپردازد تا او بتواند در خدمت تیم ملی باشد. البته سید علیرضا موسوی، دیگر لژیونر ما در بحرین به تیم اضافه می‌شود .

  • نظر شما در این خصوص به عنوان رئیس فدراسیون هندبال چیست؟

من معتقدم که ورزشکار همانند یک سرباز است و پشت کردن به تیم ملی به بهانه‌های واهی خیانت است. من هیچ اعتقادی به تهدید بازیکنان و تقاضای غیرعرف ندارم و پای این اعتقادم هم می‌ایستم. بازیکنان پولکی به درد تیم ملی نمی‌خورند.

  • در سفر اخیر به اروپا ملاقات‌های خوبی از جمله با رئیس فدراسیون لهستان داشتید، از نتایج این سفر بگوئید؟

اول این که تیم ملی در غیاب لژیونرهایش بازی‌های خوبی مقابل اوکراین و جمهوری چک داشت، به نحوی که همه و حتی رئیس فدراسیون هندبال لهستان زبان به تحسین تیم ایران گشودند و گفت که حتما از این پس در تمامی تورنمنت‌ها از تیم ملی ایران دعوت خواهد کرد. تفاهم نامه‌ای هم میان دو طرف امضاء شد که لهستانی‌ها هم متقابلا به ایران سفر کنند.

  • تکلیف رقابت‌های انتخابي المپیک چه شد و آیا شما بختی هم برای المپیکی شدن تیم ملی متصورید؟

این رقابت‌ها قرار است اواخر فروردین ماه سال آینده انجام شود و البته هنوز حریفان ما به طور کامل مشخص نشده‌اند و فکر می‌کنم با چند تیم اروپایی از جمله آلمان و کرواسی باید بازی کنیم. راستش من خیلی به تیم ملی هندبال ایران برای صعود امیدوارم و این در حالی است که کارشناسان شانس ایران را صفر درصد می‌دانند. اگر موفق به کسب میزبانی این بازی‌ها شویم، کار بزرگی انجام داده‌ایم.