با اين حساب دیگر جذابیتی باقی نمیماند! اما شاید بشود از همین بیرنگی زمستان استفاده کنیم و عکسهای خوب بگیریم. میگویید چهطوری؟ بیایید به این عکسها نگاه کنیم.
این عکس اگرچه زمستانی نیست، اما با ديگر عکسهای اين مطلب هم بیارتباط نیست. در همهي عکسها زمینهي سیاه، سفید ويا خاکستری داریم و گاه یک رنگ. اینجا هم همین سیاه و سفید را داریم و یک رنگ، با این تفاوت که اینجا زمینه رنگی است و موضوع عکس سیاه و سفید. زمینهي سبز باعث شده پانداها بهتر دیده شوند. ریتم بصریای هم که از تکرار فرم پانداها بهوجود آمده جذابیتشان را بیشتر کرده.
اگر گفتید زمینهي سبز این عکس در این صفحهي زمستانی پر برف چه نقش بصریای میتواند داشته باشد؟
(یاآسیچوان، چین/ عکس: چاینا استرینگر نتورک- خبرگزاري رویترز)
یک روز بیدار میشوی و میبینی همهجا برف نشسته، حتی روی سیبهایی که هنوز به درختند. آنوقت با گرفتن یک عکس با ریتم زیبای سیبهای برفی همراه میشوی و اين رويداد را جشن میگیری.
(کافبُرِن، آلمان/ عکس: کارل جوزف)
موضوع این عکس اسکیت روی یخ است. عکاس فقط پاها و اسکیتها را در کادر گذاشته و توجه ما را روی آنها متمرکز کرده است. در عوض انعکاس تصویر اسکیتبازها را در یخ میبینیم که باز تأکید روی یخ (موضوع عکس) است. در عینحال عکاس، کادری متفاوت پديد آورده که در زندگی روزمره آن را نمیبینیم.
انعکاس تصوير اسکیتبازها و تنهي درختها در یخ، یک ریتم بصری چشمنواز بهوجود آورده. خود اسکیتبازها و درختها نمیتوانستند این ریتم بصری را بهوجود بیاورند، چون رنگهایشان با هم یکی نبود، اما انعکاسشان در یخ همه یکرنگ است و باعث میشود چشم ما آنها را به هم مرتبط کند.
(لندن، انگليس/ عکس: پیتر نیکُلز)
برنامههای رايانهای این کار را برای عکاسها راحت کردهاند؛ همهي عکس را سیاه و سفید میکنند، بهجز عنصری که میخواهند بیشتر به چشم بیاید. یک لکهي رنگی در زمینهي خاکستری توجه ما را به خودش جلب میکند. در این عکس هم توجه ما به چتر و عابر بیشتر جلب میشود. البته اینجا، عکاس این کار را با رايانه انجام نداده، او این لحظهي زمستانی را شکار کرده.
(پکن، چین/ عکس: خبرگزاري رويترز)