در آستانه اجرای برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران همچنان این نگرانی وجود دارد که از فرصت پس از تحریم به جای گسترش همکاری‌های اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای واردات کالا استفاده شود.

اينكه كشورهاي غربي و شرقي به ايران به‌عنوان بازار مصرف نگاه كنند يا همكاري اقتصادي با آنها از سطح تجارت كالاي مصرفي به سرمايه‌گذاري و توليد مشترك بينجامد، تفاوت مهمي در جهت‌گيري اقتصاد ايران خواهد داشت. تحليلگران اقتصادي معتقدند كه اين موضوع به سازماندهي و برنامه‌ريزي ايران در بخش‌هاي مختلف اقتصادي مرتبط است. طبق اعلام مهدي جهانگيري نايب‌رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران طي 9‌ماه گذشته حدود 3هزار و 763سرمايه‌گذار خارجي در قالب 145هيأت اقتصادي از حدود 50كشور جهان به ايران آمده‌اند.

محسن جلالپور، رئيس اتاق ايران نيز در اين زمينه گفت: ما از زمان توافق هسته‌اي به بعد، با فعالان اقتصادي بيش از 47كشور دنيا ديدار داشته‌ايم و تقريبا همه آنها به سرمايه‌گذاري در بخش سلامت راغب‌اند و ما نيز به آنها پيشنهادهايي در اين زمينه ارائه مي‌كنيم.

مذاكرات اقتصادي طي ماه‌هاي گذشته با فشردگي همراه بوده است كه بايد ديد پس از لغو تحريم‌ها نتيجه اين مذاكرات در چه جهتي پيش خواهد رفت واردات كالا يا جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي توليد و طرح‌هاي داخلي. در اين راستا ديدگاه برخي كشورها نشان مي‌دهد كه هدف اصلي آنها فتح بازار ايران است.

اظهارات رئيس‌جمهور كره‌جنوبي در اين خصوص نشان‌دهنده اين ديدگاه است. رئيس‌جمهور كره‌جنوبي گفته است كه كشورش قصد دارد با توجه به تحولات روز جهان و توافق هسته‌اي تهران با 6 قدرت بزرگ دنيا، مناسبات با ايران را در عرصه‌هاي مختلف گسترش دهد و دستورات ويژه‌اي را درهمين راستا به مسئولان دو وزارتخانه اقتصاد و دارايي صادر كرده است.

به گزارش ايرنا، «پارك گئون هي» با اشاره به اينكه اوضاع اقتصادي بسياري از كشورها خوب نيست، تأكيد كرد كه در چنين شرايطي ما بايد به‌دنبال يافتن قلمروهاي تازه‌اي براي همكاري با ايران باشيم. به گفته او، ايران يكي از بهترين و جديدترين بازارها با طرح‌هايي بسيار فراوان است كه سئول مي‌خواهد تحت هر شرايطي در آنها فعال شود. وي گفت كه اگر قرار باشد چند كشور به‌عنوان بازار هدف براي كره تعيين شود، بدون شك يكي از آنها ايران است.