به گزارش ایرنا، سعید متصدی روز دوشنبه در حاشیه همایش روز هوای پاک در جمع خبرنگاران افزود: سال 1370 برنامه 10 ساله کاهش آلودگی هوا برای کشور تعریف شد اما در یک بازه زمانی اجرای آن متوقف شد و دوباره از سال 93 آغاز شده است.
وی اظهار کرد: نه تنها موظفیم هوای کلانشهرها را بهبود ببخشیم بلکه باید برای تمام شهرهایی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تهیه شود.
متصدی افزود: یکی از مهمترین مباحث در مورد آلودگی هوا مساله سوخت است که در دولت با موفقیت انجام و بنزن از سوخت کشور حذف شد.
وی با بیان این که کاهش آلودگی هوا یک سابقه تقریبا 50 ساله دارد گفت: سال 1352 اولین بحث آلودگی هوا مطرح شد اما به علت صحیح اجرا نشدن همچنان درگیر آلودگی هوا هستیم.
متصدی افزود: سال 82 برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تدوین شد و تا سال 84 به خوبی پیش رفت اما از سال 84 تا 92 متوقف شد و عملا کاری انجام نشد اما اکنون کارها با جدیت دنبال میشود.
وی با اشاره به این که خروج خودروهای فرسوده یکی از بندهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا است گفت: تا سال 84 حدود 200 تا 300 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد اما فقط در مدت یک سال (93) 350 هزار خودروی فرسوده خارج شد.
متصدی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده آلودگی هوا تمام نشد اما کاهش یافت، سال 93 در مقایسه با سال 92 حدود 44 روز هوای تهران در شرایط بهتری قرار داشت، تعداد روزهای سالم اصفهان در بازه زمانی سه برابر شده است.
وی اظهار کرد: بر خلاف برخی که میگویند وضعیت هوا اسفبار است اینطور نیست، ما تلاش کردیم تا به وضعیت هشدار نرسیم برای همین منظور روز گذشته در حالی که شاخص کیفیت هوا بر روی 119 بود کمیته اضطرار تشکیل جلسه داد و تدابیری اندیشیده شد.
متصدی گفت: تاکنون هیچ کمیته اضطراری بر روی شاخص 119 هوا تشکیل جلسه نداده است اما از آنجا که سلامت شهروندان برای ما بسیار مهم است تلاش کردیم تا وضعیت به هشدار و اضطرار نرسد، امسال هوا هیچگاه به شرایط اضطرار نرسید.
وی افزود: هیچ وقت در سابقه هوای تهران دیده نشده که 17 روز مداوم پدیده وارونگی دما داشته باشیم اما امسال این اتفاق افتاد از این رو از روشهای کاهنده آلایندهها استفاده کردیم تا وضعیت هوا به مرحله اضطرار نرسد.