۴ روز پس از اعلام رسمی لغو تحریم‌ها و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و ۱+۵، از کشورهای شرقی و غربی خبرهایی می‌رسد که نشان از لغو محدودیت‌ها در بخش‌های مختلف دارد.

پس از اعلام لغو تحريم سوئيفت براي برقراري نقل و انتقالات پولي ميان بانك‌ها، بانك مركزي نام 9بانك ايراني كه در فهرست رفع تحريم سوئيفت قرار گرفته‌اند را اعلام كرد. در همين راستا بانك‌هاي ايراني در حال تطبيق خود با شرايط جديد هستند.
از غربي‌ترين نقطه دنيا خبر مي‌رسد كه آمريكا لغو تحريم‌هاي كشتيراني ايران را عملي كرد. ژاپن هم در شرقي‌ترين بخش جهان از لغو تحريم‌هاي ايران در روز جمعه خبر داده است. همچنين برخي اخبار از تقاضاي ژاپن و هند براي افزايش واردات نفت از ايران حكايت دارد.

  • برقراري ارتباطات بانكي

بانك مركزي اسامي 9بانك رفع تحريم شده را اعلام كرد؛ بر اين اساس بانك‌هاي مركزي، تجارت، رفاه كارگران، توسعه صادرات، سپه، پست بانك، صنعت و معدن، ملت و ملي در فهرست رفع تحريم سوئيفت قرار گرفته‌اند. با اين حال در حال حاضر 3بانك ديگر يعني بانك صادرات، بانك مهراقتصاد و بانك انصار به دلايل غيرهسته‌اي در تحريم مانده‌اند. با وجود اين آنطور كه وزير امور خارجه اعلام كرده است امكان رفع تحريم بانك صادرات به مانند بانك سپه در آينده وجود دارد.

براساس مذاكرات انجام شده بانك مركزي و سوئيفت، 9بانك رفع تحريم شده از اين پس مي‌توانند بازپرداخت و رفع مسدودي بستانكاران بانك‌ها را از طريق سوئيفت انجام دهند. همچنين اتصال گروهي و سريع بانك‌هاي لغو عضويت شده از سوئيفت، اتصال بدون تبعيض براي بانك‌هاي ايراني، شعب و نمايندگي‌هاي آنها در داخل و خارج از كشور، اعلام رسمي لغو تحريم‌ها توسط سوئيفت و ورود بانك‌هاي ايراني به سيستم پيام مالي بين‌المللي نيز امكان‌پذير شده است.

شبكه سوئيفت كه از سال 1371براي ايران برقرار شده است از 27اسفند 1390در راستاي تحريم‌هاي اروپايي قطع شده بود كه 27دي‌ماه سال‌جاري اين تحريم لغو شد. روز گذشته بانك صنعت و معدن نيز اعلام كرد كه بانك مركزي آلمان كليه تحريم‌هاي خود عليه بانك صنعت و معدن و بانك تجاري ايران و اروپا را لغو كرد. مديرعامل بانك ملي ايران هم اعلام كرد كه فعاليت تمامي واحدها و شعب 17گانه خارج از كشور اين بانك اكنون به حالت عادي بازگشته است. همچنين مديرعامل بانك ملت از صدور رأي دادگاه انگليس به نفع اين بانك و الزام خزانه‌داري انگليس به پرداخت غرامت به بانك ملت به‌دليل صدمات ناشي از تحريم خبر داد.

  • ركورددار تحريم، رفع تحريم شد

براساس اعلام سايت رسمي دفتر كنترل سرمايه‌هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريكا (OFAC)، تمامي مديران، شركت‌هاي گروه و كليه كشتي‌هاي ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از ليست تحريم‌ها خارج شد. كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و مجموعه شركت‌هاي گروه از سپتامبر ۲۰۰۸ تاكنون در ۲۲ نوبت تحت تحريم دفتر كنترل سرمايه‌هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريكا (OFAC) قرار گرفت كه ۲۰ مورد آن پس از تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ و از ابتداي تيرماه ۱۳۸۹بوده است. علاوه بر اين، از ابتداي سال ۱۳۹۰ تاكنون افك ۱۳ تحريم و 2بخشنامه عليه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران صادر و اعمال كرد كه در مجموع (OFAC) تا به حال ۱۳۲ شركت و ۱۶ نفر از مديران كشتيراني را تحريم كرده كه بيشترين تعداد در بين سازمان‌ها و ارگان‌هاي تحريم شده در سطح كشور بوده است.

  • پايان تحريم‌هاي ژاپن

رسانه روسي اسپوتنيك خبر داده است كه دولت ژاپن طي مصوبه‌اي اعلام كرد كه كليه تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران با اجرايي شدن برجام از روز جمعه برچيده مي‌شود. اين در حالي است كه ژاپني‌ها از مشاركت دوباره درخصوص پروژه اكتشاف نفت در ميدان گازي آزادگان خبر داده‌اند. شركت نفت و گاز ژاپن (اينپكس) به‌واسطه فشارهاي دولت آمريكا در سال ۲۰۱۰ ميلادي فعاليت خود را در پروژه ميدان نفتي آزادگان متوقف كرد. «يوشي هيدي سوگا» رئيس كابينه دولت ژاپن روز دوشنبه گفت: اين كشور ضمن استقبال از برجام خواستار گسترش روابط اقتصادي و سياسي با ايران است.

وي گفت: ما در حال بررسي گسترش روابط و زمينه‌هاي همكاري با ايران براساس قوانين بين‌المللي هستيم. سوگا خاطرنشان كرد دولت ژاپن در حال حاضر برنامه‌اي تدوين كرده است كه طي آن موجب افزايش همكاري شركت‌هاي ژاپني با طرف‌هاي ايراني خود مي‌شود.

  • افزايش صادرات نفت

بلومبرگ طي گزارشي اعلام كرد كه مصرف كنندگاني نظير شركت كازمو انرژي ژاپن و هندوستان پتروليوم هند آماده خريد بيشتر نفت از ايران هستند اما مي‌گويند ايران بايد انگيزه‌اي براي خريد به آنها پيشنهاد كند. براساس آمارهاي جمع‌آوري شده توسط بلومبرگ، در كره‌جنوبي، خريد نفت از ايران از 2011تاكنون به كمتر از نصف رسيده است. درحالي‌كه خريد نفت چهارمين مصرف‌كننده بزرگ نفت آسيا سال گذشته به رقمي بي‌سابقه رسيد، خريدها از ايران حدود 8درصد كاهش يافت و به پايين‌ترين رقم از 1995تاكنون رسيد. ايران قبل از وضع تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و ممنوعيت خريد نفت از اين كشور در جولاي 2012، دومين توليد‌كننده بزرگ عضو اوپك بود.