گروه سیاسی: با وجود آنکه روز شنبه (31 شهریور) روزنامه القبس، چاپ کویت با توجه به مذاکرات اخیر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در مصر به نقل از منابع مصری اعلام کرده بود که روابط تهران و قاهره ظرف یک ماه آینده به حالت عادی بازمی‌گردد

خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد که با وجود پیشرفت در سطح روابط دو کشور، احتمال بازگشایی سفارت و عادی‌شدن روابط در مدت مذکور وجود ندارد.

در این میان القبس تأکید کرده است که طرف مصری برای ازسرگیری روابط با تهران تمایل بسیاری دارد و علت این امر هم کاهش محبوبیت دولت این کشور و تلاش آن برای غلبه بر این مشکل از طرق مختلف است.

خبرگزاری شینهوا نیز با اشاره به سخنان روز چهارشنبه وزیر امور خارجه مصر بر تمایل این کشور به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با ایران تأکید کرده بود.

به نفع مصر

تحلیلگران بر این باورند که بهبود روابط تهران و قاهره، اگر بیشتر از ایران به نفع مصری‌ها نباشد، کمتر از آن نخواهد بود، چرا که با توجه به وضعیت منطقه‌ای که مصری‌ها دارند و نیز قدرتی که هم اکنون ایران داراست مصری‌ها نیازمند این برقراری رابطه هستند و شاهد بوده‌ایم که وزیر خارجه مصر نیز با ارسال پیامی به متکی از این مسئله استقبال کرد.

ایسنا نیز به نقل از یک مقام مسئول از برگزاری احتمالی دور دوم مذاکرات معاونان وزرای امور خارجه دو کشور در تهران خبر داد و گفت: نتیجه این مذاکرات به دیدار و گفت‌وگوی ابوالغیط و متکی منجر می‌شود.

در همین حال، دفتر حافظ منافع مصر در تهران در بیانیه‌ای خبر شرط صدور روادید از جانب دولت مصر برای شهروندان عراقی به شرط عدم ورود آنها به خاک ایران را رد کرد.