همشهری آنلاین: معاون عمران و توسعه امورشهری و روستایی وزیر کشور گفت: ایران از فناوری‌های مدیریت پسماند ژاپن استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، هوشنگ خندان دل در نشست مشترک هیات‌های ایرانی و ژاپنی با اشاره به سابقه همکاري‌های مشترک دو کشور افزود: زمان شروع عملیات اجرائی حوزه مدیریت پسماند توسط شرکت‌های ژاپنی فرا رسیده است و فصل جدیدی برای همکاری ایران و ژاپن در حوزه مدیریت پسماند رقم می‌خورد.

خندان دل با اشاره به همکاری‌های سال‌های اخیر در حوزه‌های انرژی‌های نو و مدیریت پسماند گفت: شکل سازمان یافته این همکاری‌ها در آموزش‌های مدیریتی و کارشناسی در حوزه مدیریت پسماند در کشور ژاپن و همچنین با همکاری مشترک در ایران اجرايی شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های با اشاره به این که پایلوتی که در مشهد توسط طرف ژاپنی راه‌اندازی شده است نقطه شروع خوبی به شمار می‌آید، گفت: در ایران حجم زیادی از زباله تولید می‌شود که مایلیم از دانش کشور ژاپن بهره‌برداری کنیم.

وی خاطر نشان کرد که کشورهای متعددی در حوزه مدیریت پسماند فعالیت می‌کنند و این کشورها با برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، مایل به همکاری‌های مشترکند؛ اما نقطه اتکا بسیار محکمی که در رابطه ایران و ژاپن وجود دارد همکاری‌هايی است که قبلا شکل گرفته است و من مطمئنم، این موضوع باعث همکاری‌های جدید مشترکی در این حوزه خواهد شد.

وی ادامه داد: ما فرصت‌هايی را فراهم کردیم که نمایندگان ذی‌ربط دولت و بخش خصوصی ژاپن بخش‌هايی از کشور ما را مطالعه و بررسی کنند و این مطالعات ما را در شروع طرح‌های اجرائی قرار می‌دهند.

وی افزود: قوانین خوبی برای سرمایه گذاری مشترک در این زمینه در کشور ایران وجود دارد و ما از تمام ظرفیت‌ها برای رفع ابهامات احتمالی استفاده می‌کنیم.

معاون عمران و توسعه امورشهری و روستایی وزیر کشور اظهار کرد: مطمئن هستیم که فصل جدید در همکاری‌های فی مابین ایران و ژاپن به خصوص در حوزه مدیریت پسماند رقم خواهد خورد.

نشست مشترک هیات‌های ایرانی و ژاپنی در زمینه بررسی همکاری و مشارکت در ساخت و احداث تاسیسات زباله‌سوز و استفاده از تجربیات کشور ژاپن در حوزه مدیریت پسماندهای شهری امروز در محل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد.

در این نشست رئیس و مدیران سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، جمعی از معاونین امور عمرانی استانداری‌ها، مدیران عامل سازمان های مدیریت پسماند شهرداری‌های شهرهای هدف در ایران، نمایندگان وزارت امورخارجه، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان انرژی‌های نو ایران حضور داشتند.

همچنین مدیران وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، رئیس بخش امور اقتصادی و تجاری سفارت ژاپن و نمایندگان اتحادیه JASE-W، صنایع سنگین کاوازاکی، صنایع سنگین میتسوبیشی، شرکتJGC، شرکت نیپون استیل و شرکت toyo از کشور ژاپن نیز از دیگر شرکت‌کنندگان این نشست بودند.