همشهری آنلاین: دکتر محسن اسماعیلی با بیان اینکه حل مشکلات در گرو انتخاب انسان‌های کارآمد و اخلاق‌مدار است، گفت: حاکمیت اخلاق در تبلیغات و در نظر گرفتن اخلاق به عنوان ملاکی برای انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان و خانه ملت می‌تواند به بسیاری از چالش‌ها و مشکلات کنونی پایان دهد.

به گزارش همشهري آنلاين، دکتر محسن اسماعیلی در مراسم یادبود سالگرد رحلت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در مسجد انصارالحسین (ع) شهرک شهید محلاتی، وجود عالمان عامل و ربانی را از بزرگترین نعمت‌ها دانست و گفت: یکی از عوامل اصلی مشکلات جامعه ما فقدان یا کمبود چنین کسانی است که می‌توانند راهنمای مردم و مسئولان در متن زندگی سیاسی و اجتماعی باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: هر اندازه مقام انسان بالاتر می‌رود و جایگاه سیاسی اجتماعی‌اش بیشتر می‌شود، نیاز او به هم‌نشینی با یک عالم ربانی هم بیشتر می‌شود.

وی افزود: خدا نکند کسی احساس کند که به دلیل پست و جایگاهش، دیگر در شأن او نیست که به مسجدی برود و از عالمان دین موعظه‌‌ای بشنود؛ چرا که این آغاز انحطاط و انحراف است.

اسماعیلی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) که فرمودند: «نقش مالک اشتر برای من مانند نقش من برای پیامبر خدا بود»، خاطرنشان کرد: در عین حال، وقتی او را به ولایت مصر برمی گزیند، به مالک دستور می‌دهد که :« به درس‌آموزی از علما اهتمام بسیار داشته باش».

دانشیار دانشگاه تهران گفت: نقشی که یک عالم در زندگی ما ایفا می‌کند هیچ‌گاه توسط درس و بحث و مطالعه حاصل‌شدنی نیست و برای همین است که روایات متعددی ما را سفارش به هم‌نشینی با علما کرده است.

شاگرد برجسته زنده‌یاد آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، افزود: یکی از مواردی که در سیره ایشان دیده می‌شود، اهتمام به مجالس موعظه تا پایان عمر و با محوریت تولید علم و شعور بود؛ تا جایی که آن را بر هر کار دیگری، از جمله ریاست قوه قضاییه و عضویت فقهای شورای نگهبان ترجیح دادند.

وی ضمن ذکر خاطراتی، اخلاص و عمل به گفته‌ها را رمز دلدادگی جوانان به این عالم ربانی دانست و گفت: ایشان هیچ تمایلی به رسانه‌ای شدن نداشت و به شدت شهرت‌گریز بود. ساده‌زیستی و مردم داری نیز او را به عالمی دردآشنا تبدیل کرده بود؛ مرجع تقلیدی که خریدهای‌ منزل را انجام می‌داد، چیزی در خانه انبار نمی‌کرد و برای مشکلات مردم اشک می‌ریخت.

اهتمام به حفظ نظام اسلامی و اجتناب از تضعیف رهبری در سیره آیت‌الله حاج اقا مجتبی تهرانی، خصوصیت دیگری بود که این استاد حوزه و دانشگاه مورد بحث قرار داد و گفت: حل مشکلات در گرو انتخاب انسان‌های کارآمد و اخلاق‌مدار است و حاکمیت اخلاق در تبلیغات و در نظر گرفتن اخلاق به عنوان ملاکی برای انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان و خانه ملت می‌تواند به بسیاری از چالش‌ها و مشکلات کنونی پایان دهد.

در پایان این مراسم، حاج احمد چینی به مداحی و ذکر مصائب اهل بیت پرداخت.