تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های خبری از افزایش حضور نظامی آمریکا و روسیه در شمال شرق سوریه حکایت دارد.

روزنامه وال‌استريت ژورنال و شبكه‌ خبري بي‌بي‌سي در گزارش‌هاي جداگانه‌اي از اعزام نيرو و تجهيزات نظامي جديد توسط روسيه و آمريكا به اين منطقه تحت كنترل كردهاي سوريه خبر داده‌اند. براساس اين گزارش‌ها، آمريكا باند فرودگاهي را در نزديكي شهر رميلان در منطقه كردنشين سوريه توسعه داده‌ است. با توسعه اين باند از 700متر به1.3 كيلومتر، هواپيماهاي ترابري نظامي هركولس مي‌توانند در آن فرود بيايند. بي‌بي‌سي به نقل از تحليلگران مؤسسه امنيتي استراتفور نوشته ‌است، فعاليت نظامي آمريكا در هفته‌هاي اخير در اين منطقه افزايش يافته ‌است. رميلان شهري در استان حسكه سوريه در شمال شرقي اين كشور است.

وال‌استريت ژورنال هم با اشاره به افزايش حضور و تحركات نظامي روسيه در اين منطقه در روزهاي اخير، پيش‌بيني كرده‌ است كه اين مسئله به موضوعي تازه براي رويارويي واشنگتن و مسكو در سوريه تبديل شود.همزمان با اين تحركات، تركيه نسبت به همكاري آمريكا و روسيه با كردها در سوريه هشدار داده ‌است. روزنامه تودي زمان تركيه به نقل از منابع امنيتي اين كشور نوشته‌ است، هيأتي روسي به رياست يكي از مقامات ارشد ارتش اين كشور به شهر قامشلي در شمال سوريه رفته كه نزديك مرز تركيه است. به گفته منابع امنيتي تركيه، روسيه در تدارك ايجاد يك پايگاه هوايي نزديك مرز تركيه با حضور كردهاست.

تركيه پيش از اين هم درباره همكاري آمريكا و روسيه با كردهاي سوريه به اين دو كشور هشدار داده بود. تركيه همچنين با حضور كردها در مذاكرات صلح سوريه كه قرار بود اين هفته با حضور نمايندگان دولت و مخالفان در ژنو برگزار شود مخالفت كرده‌است. سازمان ملل اعلام كرده است كه مذاكرات ژنو با تأخير برگزار خواهد شد. اين در حالي است كه هنوز فهرست مخالفان شركت‌كننده در اين نشست معلوم نيست.