همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: قرارداد توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) با ظرفیت ۴۵ میلیون مسافر در سال به زودی بسته می‌شود تا برای تجارت و فعالیت اقتصادی بهینه از ایران شرایط مهیا شود.

به گزارش مهر، عباس آخوندی در اجلاس هوانوردی ۲۰۱۶ در تهران با ابراز تشکر از حاضران شرکت‌های هوانوردی در ایران گفت: تحریم‌ها نه تنها به رفاه و امکانات ملت ایران لطمه زد بلکه رفاه تمام مردم منطقه هم تحت تاثیر قرار گرفت، زیرا موقعیت ایران و عبور از آسمان ایران برای مبادلات کالا و مسافر بهترین وضعیت جهانی است.

وی با اشاره به اینکه گرفتن این موقعیت از ایران نه فقط به زیان مردم ایران، بلکه تمام کشورهای منطقه از جهت رفاه مسافران و تجار بوده است، افزود: امیدواریم با رفع تحریم‌ها به این تعادل طبیعی بازگردیم. تعادل طبیعی که در تاریخ منطقه نشان می‌دهد، ایران به عنوان چهارراه شرق - غرب و شمال - جنوب، موقعیت استراتژیکی دارد که حافظ منافع ملت ایران و تمام ملت‌های همسایه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران همواره به این ماموریت و وظیفه ملی و منطقه‌ای واقف بوده است، بنابراین فضای پس از تحریم را بازگشت به تعادل پایدار در منطقه می‌دانم، چرا که این منطقه هزاران سال تمدن پایدار داشته و تمدن ایرانشهر تمام این منطقه را فرا گرفته است.

آخوندی با تاکید بر اینکه این منطقه از هزاران سال پیش حوزه تمدن فرهنگی بوده است، اظهارداشت: این موضوع نشان می‌دهد ایران مرکز تعادل منطقه بود و تغییر این تعادل منجر به افزایش خشونت در منطقه ما شده است، بنابراین برای بازگشت به این نقطه باید ایران به عنوان مرکز تعادل در منطقه قرار گیرد.

وی افزود: ایران می‌تواند به عنوان کانون صلح و آرامش و مرکز تبادل امن با تمام ملت‌های منطقه عمل کند و با تمام جهان گفتگوی صلح‌آمیز داشته باشد، بنابراین امیدواریم شما از تمام ظرفیت ایرانشهری ما دیدن کنید.

آخوندی ادامه داد: ما به عنوان قدرت منطقه‌ای مسئول هستیم تا به وظایف خود عمل کنیم، بنابراین شرایط را برای همه کسانی که می‌خواهند از آسمان ایران عبور کنند، فراهم خواهیم کرد؛ همانطور که تاکنون ۵ راه هوایی جدید در آسمان ایران تامین کرده‌ایم و به دنبال ایجاد راه‌های هوایی بیشتری هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمام سیستم مدیریت فضا را نوسازی خواهیم کرد، افزود: بیش از ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید برای سیستم‌های ناوبری و مدیریت فضای ایران نیاز داریم تا امنیت و عبور ایمن را برای تمام شرکت‌های هوایی عبوری فراهم کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه برای فرودگاه‌های بزرگی که نقش منطقه‌ای ایفا کنند، خدمات ایجاد خواهیم کرد، گفت: قرارداد توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) با ظرفیت ۴۵ میلیون مسافر در سال به زودی بسته می‌شود تا برای تجارت و فعالیت اقتصادی بهینه از ایران شرایط مهیا شود.

وی با بیان اینکه به زودی منطقه آزاد و منطقه ویژه شهر فرودگاه امام را اعلام عمومی و رسمی می‌کنیم، اظهارداشت: فرودگاه‌های تبریز، اهواز، بوشهر، مشهد و اصفهان هم آماده سرمایه‌گذاری هستند.

آخوندی با بیان اینکه ۶۷ فرودگاه عملیاتی در کشور داریم، افزود: فرصت زیادی برای سرمایه‌گذاری در ناوگان هوایی ایران فراهم است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده در صنعت هوایی رو به کاهش است، افزود: به هیچ وجه رابطه ناسالمی را در فضای اقتصادی -  بین‌المللی نمی‌پذیریم و با تمام شرکت‌ها به جز شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی حاضر به همکاری هستیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: حتی شرکت بوئینگ که در این جلسه حاضر نشده، هم از شرکتهایی است که ما تمایل به همکاری با آنها داریم.