دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه ضمن محکوم کردن اسراییل به خاطر استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه مردم بی‌دفاع لبنان از این رژیم خواست تا نقشه‌های مرتبط با محل پرتاب این بمب‌ها در لبنان را ارایه دهد.

خبرگزاری فرانسه از "الشونه" اردن گزارش داد، "کوفی عنان" در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "عبد الاله الخطیب" وزیر خارجه اردن افزود، برای حفظ جان غیرنظامیان بی‌گناه باید از محل سقوط این بمب‌ها در لبنان، مطلع شویم.

وی تاکید کرد، این گونه تسلیحات به هیچ عنوان نباید علیه غیرنظامیان و همچنین مناطق مسکونی استفاده می‌شد و بایدهرچه سریع‌تر برای جمع‌آوری آن‌ها اقدام شود.

دبیر کل سازمان ملل گفت، همواره در جریان جنگ اسراییل علیه لبنان بر ضرورت توجه به حفظ جان غیرنظامیان و همچنین عدم نابودی تاسیسات زیربنایی غیرنظامی تاکید می‌کرده است.

عنان افزود، جنگ‌ها تمام می‌شود ولی همواره اسلحه به جای مانده از آن قربانی می‌گیرد. وجود یک بمب در گوشه‌ای کافیست تا جانی بگیرد و معلولیتی برجای بگذارد.

"یان ایگلند"، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد، جان هزاران نفر در جنوب لبنان به خاطر انفجار احتمالی بمب‌های خوشه‌ای عمل نشده‌ای که اسراییل در سه روز آخر جنگ از آن استفاده کرده در خطر است.

اسراییل در ‪ ۴۰۰‬حمله‌ی هوایی در جریان جنگ ‪ ۳۴‬روزه خود علیه لبنان، صدها بمب خوشه‌یی شلیک کرده است.

بمب‌های خوشه‌یی منفجر نشده هم اکنون در در سراسر لبنان موجود است و از زمان پایان جنگ در روز ‪ ۱۴‬اوت گذشته، ‪ ۱۳‬نفر بر اثر انفجار ناشی از آن کشته و ‪ ۴۸‬نفر دیگر مجروح شده‌اند.