به گزارش مهر، ابوالفضل قناعتی در جلسه علنی روز سهشنبه با اشاره به کمیته پیگیری مطالبات شهرداری تهران از دولت، گفت: آقایان دوستی، سرخو و تقیپور که قرار بود این مطالبات را پیگیری کنند، مشخص کنند تاکنون چه عملکردی داشتهاند. یا همتتان ضعیف بوده و درست پای کار نبودید، یا در مقابل دولت عقبنشینی کردهاید؛ در غیر این صورت باید بدهیهای دولت به مدیریت شهری تهران وصول میشد.
وی ادامه داد: دولت در حوزه توسعه مترو به تعهدات خود عمل نکرده است.
شاکری: مطالبات شهرداری از دولت در لایحه بودجه پیش بینی نشده است
در این رابطه مجتبی شاکری عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در خصوص دریافت مطالبات خود از دولت مظلوم واقع شده است، گفت: تهران بسیاری از هزینههایی که مربوط به پایتخت است را میپردازد، اما دولت آنطور که باید و قانون برای آن مشخص کرده، سهمش را به مدیریت شهری پرداخت نمیکند. ورود ۳ میلیون نفر در روز به شهر تهران نشاندهنده هزینههایی است که پایتخت بودن به این شهر تحمیل میکند. همچنین در لایحه بودجه کمکهای بسیاری به وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و بهزیستی شده است.
به گفته شاکری، دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان به مردم شهر تهران بدهکار است، اما این مطالبات در لایحه بودجهاش پیشبینی نشده است.
وی درخواست کرد برای آنکه به پیمانکاران شهرداری و مردم شهر تهران برای جبران عدم همکاری دولت فشار نیاید، مجلس این موضوع را در بودجه سال ۹۵ پیگیری کند.
سرخو: نامه نگاری ها به خاطر وضعیت رکود کشور بی پاسخ مانده است
محسن سرخو عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در پاسخ به این انتقاد قناعتی گفت: مکاتبات بسیاری میان دولت و شورا در خصوص وصول مطالبات انجام شده است، اما با توجه به وضعیت رکودی که در کشور وجود دارد و هنوز هم برطرف نشده، این نامهنگاریها بیپاسخ مانده است.
وی ادامه داد: بر اساس برنامهریزیها، شهرداری باید سالانه ۳۰ کیلومتر مترو بسازد که شهرداری تاکنون ۴۲ کیلومتر از برنامه عقب بوده و با اضافه شدن ۲۴ کیلومتر سال ۹۵ باید تا پایان سال آینده ۶۶ کیلومتر مترو تحویل مردم شهر تهران بدهد که هزینه آن ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.
وی پیشنهاد کرد متروی تهران توسط سرمایهگذاران خارجی ساخته شود و توضیح داد: سال گذشته که هنوز تحریمها برداشته نشده بود، شرکتهایی از کشور ژاپن و فرانسه اعلام آمادگی کردند تا در زمینه توسعه خطوط مترو سرمایهگذاری کنند. به نظر میرسد باید شهرداری بودجه ارزی نیز برای هزینههای مترو در نظر بگیرد، زیرا وضعیت ارزی دولت رو به بهبودی است و میتوان از همین منبع بدهیهای دولت به شهرداری را نیز وصول کرد.
به گفته سرخو، تهران به ۵۴۰ کیلومتر مترو نیاز دارد که با اضافه کردن متروهای شهرهای اقماری این عدد به ۷۴۸ کیلومتر مترو میرسد که باید دولت در این زمینه با مدیریت شهری همکاری کند.
چمران: فاینانس مترو تهران در سفر رئیسجمهور چین به ایران در اولویت قرار نگرفت
چمران در این رابطه توضیح داد: قرار بود در زمان ورود رئیسجمهور چین به کشور ایران، فاینانس مترو تهران که تمامی جزئیات آن آماده بود، در دستور اولویت نخست قرار گیرد که متاسفانه در اولویت سوم قرار گرفت و عملیاتی نشد.
رضا تقیپور سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این رابطه توضیح داد: دو نوع مطالبات مدیریت شهری از دولت وجود دارد که یکی تکالیف قانونی است که برعهده دولت است و متاسفانه در بودجه سالانه دیده نشده است و درخواست میکنیم ریاست شورا و شورای عالی استانها این موضوع را پیگیری کند تا در بودجه سال ۹۵ دیده شود.
وی ادامه داد: بر اساس نامهنگاریهایی که انجام شده قرار بود بدهیهای دولت به شهرداری مورد حسابرسی قرار گیرد و رقم آن مشخص شود که این اتفاق رخ داده و ۱۴ هزار میلیارد تومان دولت به مدیریت شهری تهران بدهکار است.