فهیمه پناه‌آذر: دومین نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره فیلم فجر با اضافه شدن ۲مدیر دیگر به جمع مدیران بخش‌های این دوره در هتل لاله برگزار شد.

محمد حيدري در اين نشست علاوه بر پاسخگويي به پرسش‌هاي خبرنگاران، از 3پوستر بخش‌هاي مستند، نگاه نو و هنر و تجربه رونمايي كرد.به گزارش همشهري، دبير جشنواره سي و چهارم در اين نشست 180دقيقه‌اي با اشاره به تركيب فيلم‌هاي حاضر در جشنواره، از گيشه پر رونق سينما در سال آينده خبر داد. حيدري در ادامه درباره برنامه‌هاي جنبي اين دوره گفت:

جمعه 9بهمن در موزه سينما از مجموعه فيلم‌هاي برنده سيمرغ رونمايي مي‌شود كه البته نسخه برخي فيلم‌ها به دلايل فني در اين مجموعه وجود ندارد. يك روز قبل يعني 8بهمن در مراسمي از ۱۴ دوبلور سينما تقدير مي‌كنيم. رونمايي بعدي مربوط به مجموعه «100سال موسيقي سينماي بعد از انقلاب» است و از تقويم سينماي ايران هم رونمايي مي‌شود.

  • دفاع دبير از داوران

از ديگر بحث‌هاي نشست، انتخاب و تركيب اعضاي هيأت‌هاي داوري بود كه حيدري ضمن دفاع از انتخاب‌هاي آزادانه خود گفت: ما براي حضور در هيأت‌هاي داوري از سينماگراني چون كيانوش عياري، ناصر تقوايي و رخشان بني‌اعتماد دعوت كرديم كه هر كدام به دلايلي دعوت ما را نپذيرفتند. درباره پيشنهاد جواد طوسي منتقد قديمي مبني بر حضور يك منتقد در جمع داوران هم ما از اين پيشنهاد استقبال كرديم و قرار شد دوستان افراد مورد نظر خود را اعلام كنند كه اين اتفاق نيفتاد. البته جشنواره فيلم فجر پيشنهادها را مي‌پذيرد اما خودش درباره تركيب داوران تصميم مي‌گيرد.

  • حاميان مالي و نهادهاي سرمايه‌گذار

دبير جشنواره فيلم فجر درباره حاميان مالي اين دوره همچنين اظهارنظر كرد: «حرف و حديث‌هاي زيادي درباره حاميان مالي جشنواره مطرح شد درحالي‌كه حضور هر يك از هنرمندان در ستاد جشنواره در مقام مشاور فقط به‌دليل حمايت‌هاي معنوي آنهاست و اصلا درباره مباحث مالي صحبتي نشد.» در پايان هم مشخص شد كه امسال يكي از شبكه‌هاي تلفن همراه حامي اصلي فيلم فجر است و نام و نشان آن در همه پوسترها و مواد تبليغي به چشم مي‌خورد.

  • فيلم سياه‌نما نداريم

از ديگر موضوع‌هايي كه در نشست مطرح شد، فيلم‌هاي حاضر در بخش‌هاي مختلف بود كه حيدري در اين‌باره گفت: تلاش كرديم فيلم‌هايي را انتخاب كنيم كه به لحاظ مضمون و ساختار تنوع داشته باشد. تعدادي از فيلم‌ها هم به نقد اجتماعي مي‌پردازند اما فيلمي كه بتوان عنوان سياه‌نمايي بر آن نهاد در جشنواره امسال نداريم. فشارهاي معمول براي افزودن برخي فيلم‌ها به جشنواره از سوي نهادهاي مختلف هميشه وجود داشته اما ما طبق اعلام قبلي همان 22فيلم را در بخش سوداي سيمرغ انتخاب كرديم و تا پايان از اين آثار صيانت مي‌كنيم.

  • توضيح درباره 2فيلم

دبير سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر درباره حضور فيلم‌هاي سينمايي «يتيم‌خانه ايران» ابوالقاسم طالبي در بخش خارج از مسابقه و «دختر» سيدرضا ميركريمي در بخش مسابقه رسمي هم گفت: طالبي از آغاز متقاضي حضور در بخش خارج از مسابقه بود و هيأت انتخاب هم پذيرفت. هيأت انتخاب نسخه 85دقيقه‌اي دختر را ديد و آن را انتخاب كرد. اينطور نبود كه فيلم ساخته نشده و انتخاب شده باشد.

  • فيلم فجر در استان‌ها

محمد حيدري دبير سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر در بخشي از دومين نشست رسانه‌اي خود درباره برگزاري جشنواره در ديگر استان‌ها گفت: در اين مورد صحبت‌هاي زيادي مطرح شده و ما علاقه‌مند به اجراي آن هستيم اما مشكل اصلي مسائل مالي است. اداره‌هاي كل ارشاد در استان‌ها بودجه كافي براي ميزباني از فيلم فجر ندارند و صاحبان فيلم‌ها هم حق دارند حقوق خود را طلب كنند، چون فيلم‌هايشان به اندازه كافي در جشنواره ديده مي‌شود. با اين حال خيلي دوست داريم در مراكز استاني جشنواره برگزار شود و قرار است اين اتفاق در چند استان بيفتد.