در شرایطی که نادیده گرفته‌شدن بازیگران رنگین‌پوست در بخش‌های بازیگری جایزه اسکار به موضوع روز هالیوود تبدیل شده، نخستین نمایش جهانی یک فیلم با موضوع برده‌داری در آمریکای قرن ۱۹ مخاطبان جشنواره ساندنس را سر شوق آورد.

به گزارش همشهري، «تولد يك ملت» كه نام آن يادآور فيلم صامت ديويد وارك گريفيث در 1915 است، به نويسندگي، كارگرداني، تهيه‌كنندگي و بازيگري نيت پاركر توليد شده و درباره زندگي نت ترنر رهبر شورش برده‌ها در ويرجينيا در 1831 است. استقبال از اين فيلم به اندازه‌اي بود كه تماشاگران پس از پايان نمايش از صندلي‌هاي خود بلند شدند و دقايقي سازندگان آن را تشويق كردند؛ اتفاقي كه در جشنواره امسال ساندنس بي‌سابقه بود. پس از اين نمايش موفق، جلسه پرسش و پاسخ با بازيگران و عوامل تولد يك ملت هم به يك اتفاق تاريخي تبديل شد.

بيش از 40نفر از كساني كه در توليد فيلم مشاركت كرده‌اند، روي صحنه رفتند و البته پاركر بيش از همه مورد توجه قرار گرفت. اين سينماگر سياهپوست با اشاره به 7سال تلاش خود براي توليد و اكران تولد يك ملت گفت: هر وقت ما مي‌خواهيم به تاريخ آمريكا به‌ويژه برده‌داري بپردازيم، همه‌‌چيز مميزي و با آن مخالفت مي‌شود. پاركر به اين نكته هم اشاره كرد كه سرمايه‌گذاران پروژه معتقد بودند داستان او تماشاگر نخواهد داشت و ساكنان سرزمين‌هاي ديگر دوست ندارند رنگين‌پوست‌ها را روي پرده ببينند. با اين حال، تولد يك ملت را از همين امروز مي‌توان يكي از بخت‌هاي جدي و مسلم اسكار هشتاد و نهم دانست.

گرچه بيش از يك سال به اسكار 2017 مانده اما به‌نظر مي‌رسد هنرنمايي پاركر حداقل يك نامزدي در بخش بهترين بازيگر مرد اسكار برايش به ارمغان خواهد آورد. اگر اين اتفاق بيفتد، ستاره تولد يك ملت نخستين بازيگر سياهپوست در 3سال اخير لقب مي‌گيرد كه بر سلطه كامل سفيدپوستان بر بخش‌هاي بازيگري اسكار پايان مي‌بخشد و شايد حتي بتواند اين جايزه را از آن خود كند. البته ادامه موفقيت فيلم تحسين‌شده ساندنس وابستگي فراوان به داشتن يك پخش‌كننده خوب و قوي به‌ويژه در منطقه آمريكاي شمالي دارد؛ موردي كه به‌احتمال فراوان تا پيش از پايان جشنواره امسال تكليف آن روشن مي‌شود.جشنواره فيلم ساندنس كه امسال سي‌و‌سومين دوره آن برگزار مي‌شود، مهم‌ترين همايش فيلمسازان مستقل جهان است.